Året som gick – Februari

HIF träningsspelar mot Öster på Filborna IP Foto: Martin Klinteberg

En lång, och något stökig, säsong är till ända. Det Allsvenska kontraktet är dock säkrat och vi kan konstatera att det kommer spelas Allsvensk fotboll, på Olympia, även under 2020. Vi på AOH valde att kika i backspegeln för att se vad som hände under året när HIF äntligen var tillbaka i svensk fotbolls finrum. Nedan följer årets andra månad – Februari

HIF inledde årets träningsssäsong med att spela 1-1 mot FC Helsingör i den så kallade Öresundspokalen. Den obesegrade sviten utökades till två matcher efter att man spelat 2-2 mot Odense, en match där Rasmus Jönsson gjorde båda målen mot sina forna lagkamrater.

Silly Season-säsongen rullade också igång och Chris David påbörjade sitt provspel. Som ni säkert vet skulle han senare hamna i Sydafrika och klubben Cape Town City FC.

Efter att ha mött två danska motstånd blev Öster det första svenska motståndet för HIF under försäsongen. Man vann med 3-1 och inkasserade således årets första vinst.

Noel Mbo fick chansen, mot Öster, och PeO gillade vad han såg. Det blev ett treårskontrakt för ynglingen som sedermera lånades ut till Eskilsminne
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN /

Silly Season-bollen fortsatte att rulla och innan vi visste ordet av det hade Max Svensson förlängt, Mbo kom allt närmre klubben och David Boysen skrev på för HIF. Den sistnämnda skulle sen komma att lämna klubben innan säsongen ens var över och det mest bestående minnet var 1-1-målet hemma mot Sundsvall.

Samtidigt som Hans Carell berättade att han lämnar klubben efter 30 års tjänst besegrade HIF ett Trelleborg relativt enkelt med siffrorna 3-1. När HIF åkte upp till Kalmar och det alltid lika blåsiga Gastens IP och spelade 1-1 innebar det att man lämnade februari månad som obesegrade och resultatraden 2-3-0.

Februari avslutades med att Kundai Benyu anslöt på lån från HIF-bekanta klubben Celtic och vi fick även under februari månad fortsatt läsa om hjältarna från 99 och Christoffer Andersson och Hans Carell.