Veckan som gick – v12

Foto: Bjarki Tordarson
Calle Johansson växer för varje minut han får spela. Nu väntar spel I U21 landslaget
Foto: Bjarki Tordarson

Tre HIFare får dra på sig landslagströjan och mittbacken går en kamp mot klockan. Att laget får ställa en 42-åring mellan stolparna i premiären är inget som oroar. Det gör däremot det årsbokslut som skall presenteras i veckan – men det skall Sportfive råda bot på enligt den avgående ordföranden.

Victor Pálsson (Island), Jere Uronen (Finland) och Calle Johansson (U21) – där har ni HIFs tre landslagsmän när vi går mot någon veckas uppehåll för kvalspel ute i Europa. Island möter Kazakstan och får mittfältare Pálsson spela så blir det hans fjärde landskamp. Uronen är lite mer ”rutinerad” med sina nio medan Calle har 2 U21-kamper på sitt CV sedan tidigare! Kanske kan unge Herr Johansson fylla på kontot rejält då U21 landslaget skall spela EM-slutspel i Tjeckien i sommar och givetvis hoppas vi att försvararen tar en plats i truppen.

En som inte är aktuell för spel med något landslag är Peter Larsson. 45 minuters spel har det blivit för mittbacken i år och i måndags blev det operation av ljumskarna. Inom någon vecka skall Larsson vara tillbaka i träning och nu går man en kamp mot klockan för att få vår ”försvarsklippa” i spelbart skick!

Det såg ut att bli trångt på Olympia i HIF:s hemmapremiär mot Falkenberg. Men i veckan kom det glädjande beskedet att man, genom effektivt arbete, går från 8 500 åskådare till drygt 12 000. 9 maj kommer sedan nästa steg då nya Södra ståplats är redo att tas i bruk.

Är Sportfive lösning på alla ekonomiska bekymmer för HIF?

Avtalet mellan HIF och Sportfive är nu påskrivet och klart. Vi har ju berört det vid ett flertal tillfälle och HIF lämnar nu över hela sin marknadsavdelning i franska händer under det närmsta tio åren.  Sportfives ambition är att gå med vinst först det fjärde året av det tio år långa avtalet, alltså när ett helt nyrenoverat Olympia är i full gång. I ett pressmeddelande skriver HIF att intäktsmodellen är konstruerad för att generera en intäktsökning redan det första året.

– Vi skulle ha svårt att nå upp till liknande resultat på egna ben, utan att göra avkall på vår övriga verksamhet. Sportfive har erfarenheten, kunskapen och det internationella nätverk som behövs för att skapa ytterligare intäkter och lyfta försäljningen mot företagspartners till en helt ny nivå, säger HIF:s klubbdirektör David Brodetsky. Jag undrar hur många som håller med honom?

När vi berör Sportfive så kan vi ju inte undvika att kommentera det bokslut som HIF skall presentera på veckans årsmöte (26 Mars). Driftsresultatet på -16, 1 miljoner kronor är det lägsta sedan 2002 men resultatet snyggas till med hjälp av spelarförsäljningar och landar på ett plus med 3,6 mkr. Däremot är det oroande att klubbens omsättning på 56 miljoner kronor är den lägsta på tio år.

– På det stora hela är jag rätt nöjd utefter de förutsättningar som blev. Vi har ett eget kapital på 9,5 miljoner kronor och kostnadsreduktionen kommer att slå igenom kraftigt nästa år säger vår avgående ordförande Claes Ohlsson. Hade jag suttit på hans stol så hade jag troligtvis svettats lite mer med tanke på det usla driftresultatet!

Foto: Bjarki Tordarson
DA tar steget in I buren igen
Foto: Bjarki Tordarson

Troligtvis kommer HIF till premiären med en målvaktstränare mellan stolparna. Sedan tidigare är Pär Hansson långtidsskadad. Han bröt vänster lillfinger på uppvärmningen inför cupmatchen mot Västerås på bortaplan 1 mars. Nu visar det sig att Matt Pyzdrowskis skada, på träningen förra veckan, är av det allvarliga slaget. Domen lyder två till tre veckor innan han kan träna fotboll igen. Med andra ord så öppnar det upp för Daniel Andersson som A-truppens ende tillgängliga målvakt .

Joel Ekstrand I Watfords gula tröja

Sist så sänder vi en tanke till den förre HIFaren, Joel Ekstrand, vars säsong är over efter en otäck skada I helgens möte med Ipswich. Watford får fortsätta jakten på en Premier League plats utan svensken som nu få inrikta sig på rehab istället!

Martin Klinteberg BBL

1 kommentar

1. Tycks vara något med HIF:are & skador nu så kanske bäst Henrik stänger in laget fram tills premiären?
    Surt att det var så pass illa med Matt men Pär är väl förhoppningsvis friskförklarad tills matchen mot KFF? Med det sagt är han kanske inte redo för spel men som back-up om man nu inte löser det med någon ung målis från Akademilaget?