Timossis övergång är klar

Det har varit känt under en lång tid. En av HIF främsta talanger, under senare år, 16-åriga Alex Timossi är klar för en övergång till världsklubben FC Bayern. Men vi lär få njuta av anfallarens fotbollskonster ett tag till framöver…

Den 18 februari i år gjorde Alex Timossi sin tävlingsdebut för HIF:s A-lag. Sedan dess har han deltagit i 18 tävlingsmatcher och gjort två mål. Under det senaste året har han även varit en viktig spelare för Sveriges P16-landslag.

Alex har utvecklats i HIF:s ungdomsverksamhet sedan han kom till klubben som tioåring.

Överenskommelsen med FC Bayern om en framtida övergång innebär att Alex kommer att stanna och utvecklas i Helsingborgs IF under Per-Ola Ljungs ledning fram tills han är redo för FC Bayerns A-lagstrupp. Alex kommer under säsongsuppehåll och skollov erbjudas möjlighet att träna med FC Bayern.

– Det är en fantastisk möjlighet för en ung och talangfull spelare som Alex att kunna fortsätta utvecklas och växa som spelare i det nyetablerade samarbetet mellan HIF och FC Bayern, säger HIF:s klubbdirektör Mats-Ola Schulze.

– HIF tar härmed nästa steg när det kommer till att utveckla unga talanger till internationella spelare genom att ta ansvar för det svåra steget från att vara en ung talang till en fullt utvecklad fotbollsspelare, säger HIF:s huvudtränare Per-Ola Ljung.

– Intill dess att Alex blir FC Bayerns spelare kommer han att fortsätta utvecklas i sin hemmamiljö och få matcherfarenhet med Helsingborgs IF, säger FC Bayerns sportdirektör Hasan Salihamidzic.

Vi gratulerar givetvis Alex till kontraktet och ser med glädje fram emot att få ha honom kvar i HIF under något år till!

Källa:HIF.se