Supporterkollen – Elfsborg

Matchen mellan IF Elfsborg och Helsingborgs IF kommer allt närmre. Inför matchen har Allt Om HIF pratat med Anders Hultin som är ordförande i Guliganerna, en av supporterföreningarna till Elfsborg. Anders är övertygad om att Helsingborg får det tufft både i matchen och i guldracet.

Guliganerna är snart 20 år gammal och har för närvarande 832 medlemmar, vilket är cirka 200 medlemmar mindre än 2007,  året efter de tagit hem SM-guldet. Elfsborg är kända för att vara väldigt starka hemma och då är givetvis supportrarna en stor del av det. Och Anders beskriver hur matchen kommer att arta sig.

– Det väntar en tuff match för HIF. Både vi supportrar och spelare ser framemot att sätta käppar i hjulen för HIF i guldjakten, därför kan jag lova att både publik och spelare är laddade.

Elfsborg var inför säsongen en av de stora förhandsfavoriterna att ta hem SM-guldet, men något gick fel och nu kämpar de för att knipa tredje platsen före Örebro och därmed få chansen till spel i Europa nästa år. Frågan är, varför gick det så?

– Vi har spelat för många oavgjorda matcher i år och vi har inte fått med oss så många poäng från våra bortamatcher. Där har vi två stora faktorer till att vi halkat efter toppduon från Skåne.

Kampen om den åtråvärda tredje platsen är otroligt jämn och i dagsläget skiljer det endast två poäng mellan Örebro och Elfsborg. Det är med andra ord detta som taggar Elfsborg. Anders Hultin har svaret  på vad som krävs av Elfsborg för att ta sig förbi Örebro.

– IF Elfsborg är ett bättre lag än Örebro och jag är säker på att spelarna vill avsluta säsongen på ett bra sätt. Om vi fortsätter att göra lika mycket mål som hittills, samtidigt som vi slutar med att släppa in så många mål som vi faktiskt gjort i år, så ska vi allt gå om Örebro.

Allsvenskans skytteligaledare Denni Avdic, som endast har gjort ett mål mer än Alexander Gerndt, återfinns i Elfsborg och är därmed ett av de största hoten i Elfsborg.  Hur viktig är han för sitt lag?

– Självklart är det oerhört bra att ha en kille som gör så mycket mål, 18 stycken än så länge. Denni är en del utav laget och självklart viktig, men IFE står inte och faller med honom. Under 2010 har han tagit för sig på planen betydligt bättre än tidigare och det har onekligen givit resultat.

Att Denni Avdic spelar ikväll hjälper dock Elfsborg föga om historien väljer att återupprepa sig, vilket HIF givetvis hoppas. En av Elfsborgs två största förluster (0-7 1929) kom nämligen mot just HIF. Anders Hultin tror dock på en annan matchbild den här gången.

– Jag förväntar mig att både IFE och HIF går för seger i matchen och när ingen är nöjd med ett oavgjort resultat borde matchen bli öppen med många chanser. Att HIF mer eller mindre måste vinna gör att vi kan spela vårt eget spel, och det är självklart ett stort plus för oss.

Anders Hultin tror inte på HIF varken i matchen mot Elfsborg eller i matchen mot Malmö om guldet.

– Jag tror på seger för IF Elfsborg ikväll. Vi förlorar bara inte hemma. Så är det. Vilka siffror vi vinner med spelar mindre roll.