Spelarbetyg GIF Sundsvall – HIF

Foto: Bjarki Tordarson
Jere stod på nytt för en bra insats
Foto: Bjarki Tordarson

HIFs poängsvit bröts igår efter framförallt en riktigt dålig första halvlek. Di röe höjde sig i andra men det räckte inte. Sundsvall tog alla tre poängen när de vann med 2-1 efter ett sent segermål. Här kommer mina spelarbetyg från matchen.

Startelvan:

1. Matt Pyzdrowski 2 – Var inte på samma nivå som de senaste matcherna. Ändå godkänd, och kan inte göra så mycket annat på målen. Gör några, bra räddningar.

—–

6. Andreas Landgren 2 – Trots förlusten gör backlinjen en ganska bra insats. De står ivägen för de flesta chanser som skapas från hemmalaget, där framförallt Landgren nickade undan många inlägg. Andreas var solid och resolut i sitt sätt att försvara igår och kom även upp på kanten då och då. Men givetvis kan han bättre. 2+.

2. Carl Johansson 2 – Står för en bra match och motar bort de flesta farligheter tillsammans med parhästen Helstrup. Har i princip bara ett misstag, i slutskedet av matchen där han gör ett dåligt försvarsarbete vilket resulterar i att Hasani gör segermålet. Därmed dras betyget ner något.

3. Frederik Helstrup 2 – Samma betyg och förklaring som Johansson.

28. Jere Uronen 3 – Bäst i HIF igår i mitt tycke. Har höjt sig under hösten och levererar bra prestationer på löpande band. Bra både defensivt och offensivt igår. Överlappade mycket på sin kant och slog många inlägg. Gör på nytt mål och på nytt ett snyggt mål, där han tog ner bollen på bröstet utanför straffområdet och slog till på halvvolley – med högern – lågt intill den första stolpen.

—–

11. Arnór Smárason 1 – Hade ingen bra dag igår. Fick inte alls till det trots en del försök till att skapa chanser. Försvann ut matchbilden ibland och hade mest bara några inlägg till fel adress. Har visat betydligt bättre under hösten.

5. Johan Mårtensson 2 – Ensam om att vara godkänd på mittfältet igår. Hade ett hyfsat passningsspel, försökte styra spelet och sitt lag och fördelade bollar uppåt i banan.

19. Darijan Bojanic 1 – Tillbaka efter avstängning, men gör ingen bra match. Man saknade hans genomskärande bollar i djupet, hans teknik, hans vilja att gå framåt i banan. Det såg trött och segt ut från Bojanic fötter och suget verkade inte finnas där. Utbytt i andra.

14. Lalawélé Atakora 1 – Hade en del boll, men måste fortfarande utvärdera sina lägen mycket bättre. Håller i bollen alldeles för länge och förhindrar för ofta fortsatta anfall för HIFs del. Borde stå åt sidan för en annan spelare i sista omgången, för hans eget och lagets bästa.

—–

22. Rade Prica 2 – Väldigt osynlig i första halvleken och rörde knappt bollen kändes det som. Bättre i andra då han kom in i matchen ordentligt. Var inblandad i nästan alla chanser HIF skapade sista fyrtiofem, och skulle kanske gjort något mål. Godkänd allt som allt.

18. Jordan Larsson – Tillbaka i startelvan, men kändes inte heller särskilt närvarande. Var också väldigt osynlig stora delar av matchen och skapade inte en enda målchans. Då blir man underkänd.

Inbytta:

7. Mattias Lindström 2 (in 69) – Kom in med drygt tjugo minuter kvar. Har inte spelat på länge och gjorde så gott han kunde. Varken mer eller mindre.

Övrig trupp: Pär Hansson (mv), Jesper Björkman, Fredrik Widlund, Alexander Achinioti-Jönsson, Emmanuel Boateng

Betygsskala:

1: Underkänd

2: Godkänd

3: Bra

4: Hög allsvensk klass

5: Landslagsklass

Matchreferat från gårdagens förlust hittar ni här.

Emil.Carlsvärd.BBL

1 kommentar

1. Njaa, både Rade & Jordan var tämligen osynliga som så många andra i laget, men frågan är hur pass stor motivationen var? Tycker Henrik skulle passat på att testa lite andra spelare som t.ex. Alexander AJ istället för Darjan & Ema på ena kanten, som säkert båda gått in med en helt annan attityd än de som spelade…