U21 tog poäng i sista matchen

Yonathan Getachew gjorde U21s mål i matchen på frispark Foto: Samone Klinteberg
Yonathan Getachew gjorde U21s mål i matchen på en frispark
Foto: Samone Klinteberg

HIFs U21 avslutade sin säsong med årets sista match i tisdags kväll.

I tisdags var det dags för U21-lagets sista match i B-slutspelet, och även den sista matchen för året. För motståndet stod Kalmar FF på bortaplan uppe på Gasten IP. Tränare Erik Edman, vanligtvis i Akademin, coachade laget för dagen. Veteranen valde att ställa ett ungt och talangfullt lag på banan i den avslutande omgången.

Det var hemmalaget som öppnade målskyttet när backen Marcus Thorbjörnsson nickade in 1-0 efter 35 minuters spel. HIF fick sedan jaga en kvittering i andra halvlek och fick till slut utdelning. På tilläggstid i den 91:a minuten fick Kalmars Jesper Nilsén sin andra varning i matchen och blev utvisad. HIFs tekniske mittfältare Yonathan Getachew tog tillvara på möjligheten och sköt in kvitteringen på den efterföljande frisparken. 1-1 blev också slutresultatet.

Därmed är U21-lagets säsong över. HIF slutar tyvärr sist i B-slutspelets grupp 2, med fyra inspelade poäng. De fyra raka förlusterna inledningsvis blev för avgörande och nu är det bara att ta nya tag till nästa säsong.

Tabell – Folksam U21 B-slutspel grupp 2 (Häcken och Kalmar möts i sin sista omgång)
1. BK Häcken            5 3 1 1 14-6 8 10
2. Kalmar FF            5 2 2 1 5-4 1 8
3. IFK Göteborg      6 2 2 2 6-8 -2 8