Poängsviten bröts efter sent mål

Bild från matchen i våras lagen emellan på Olympia Foto: Björn Wijk
Bild från matchen i våras lagen emellan på Olympia
Foto: Björn Wijk

En tempofattig match med ett sent insläppt mål avslutade Helsingborgs tre matcher långa poängsvit. HIF förlorade borta mot GIF Sundsvall under söndagseftermiddagen.

HIF åkte uppåt i landet med ett gott självförtroende efter två raka segrar mot Elfsborg och Hammarby. Robin Simovic och Anton Wede tvingades vara kvar hemma i Skåne då de var avstängda, men glädjande nyheter var att Bojanic var tillbaka i spel efter sin avstängning.

Di röe öppnade också matchen piggt och fick ett bra läge ganska omgående. Arnór Smárason fick bollen på högerkanten fyra minuter in i matchen. Han avancerade inåt i banan lite grann för att sedan passa centralt till Darijan Bojanic. Smålänningen avlossade ett hårt skott med vänstran som gick strax utanför den bortre stolpen. Sundsvall kom sedan in i matchen mer och mer och hade också ett stort bollinnehav. Några minuter efter HIFs chans svarade hemmalaget när mittbacken Jón Guðni Fjóluson nickskarvade bollen i den bortre stolproten efter ett långt inkast. Islänningen skulle senare i matchen få se ett annat öde för sin nästa nick.

Giffarna fortsatte ha mycket boll och skapa målchanser. Den skicklige mittfältaren Robbin Sellin sköt ett lågt skott längs marken i den 13:e minuten mot ena stolpen, som Pyzdrowski gjorde en fin räddning på. Under hela den första halvleken – och även delar av den andra – var det annars väldigt lågt tempo i matchen och ganska avvaktande spel från båda lagen. Varken Sundsvall eller HIF hade något vidare att spela för, förutom äran och tabellplaceringar i mittenträsket och runt kvalstrecket, vilket kanske var en anledning till det mindre underhållande spelet.

I den 21:a minuten skulle dock målet komma. Sundsvall anföll på sin vänsterkant, där till slut Rúnar Már Sigurjónsson slog ett inlägg mot straffområdet, ett välbefolkat sådant. Jón Guðni Fjóluson, som tidigare hade otur vid sin nick, nådde högst och nickskarvade snyggt in ledningsmålet för hemmalaget. Sundsvall var sedan nära att utöka sin ledning direkt efteråt, då HIF inte riktigt hängde med. Ett inspel från vänster nådde Lars Krogh Gerson i straffområdet som sköt ett vänsterskott mot bortre. Men den prickade överliggaren.

HIF var bättre i andra halvlek och började då också skapa fler målchanser. En bit in i halvleken kom HIF fram på högerkanten. Ett inlägg senare var Rade Prica fri i straffområdet. Sundsvalls försvarare Eric Larsson hann dock emellan innan HIF-anfallaren hann skjuta, och rensade undan bollen. Giffarna skulle också få ett friläge, i den 56:e minuten. Det var anfallaren Pa Dibba som rann igenom efter en djupledsboll, men mittbacken Calle Johansson gjorde ett bra hemåtjobb och stod för en perfekt brytning.

Ju mer matchen gick desto mer boll hade HIF. I den 73:e minuten skapade de rödblå ett bra läge igen när Jere Uronen kom fram längs vänsterkanten. Han slog ett lågt inlägg som Rade Prica gick på, vilket resulterade i en tuff duell mellan han och Sundsvalls målvakt Tommy Naurin. Inget mål, och istället en varning på HIF-anfallaren. Men målet och kvitteringen skulle komma för HIF. Fem minuter senare nickades ett inlägg bort från straffområdet. Där stod Jere Uronen; som tog emot bollen på bröstet, avancerade några meter och sedan på halvvolley avlossade ett hårt och lågt skott med högerfoten som gick i mål intill den första stolpen. Mål två matcher i rad alltså för den finländska landslagsbacken.

HIF fick dock inte fira länge. Med två minuter kvar av fulltid slog islänningen Rúnar Már Sigurjónsson återigen ett inlägg från vänster som inhopparen Shpetim Hasani vinklade in i mål, efter dåligt försvarsarbete från HIFs mittbackar. Det resultatet stod sig matchen ut och HIF tvingas därmed åka hemåt med en snöplig förlust.

Detta var sista bortamatchen för i år för HIFs del. Nästa lördag avslutas säsongen hemma mot BK Häcken.

GIF Sundsvall – HIF 2-1 (1-0)
Mål: Jón Guðni Fjóluson 21´, Jere Uronen 78´, Shpetim Hasani 88´
Publik: 4 098
Domare: Patrik Eriksson, Gävle