Simovic klar för norsk toppklubb

Foto: Bjarki Tordarson
Robin Simovic under sin tid i HIF Foto: Bjarki Tordarson

Efter en mycket kort sejour i italienska Livorno, som nyligen blev nedflyttade till den italienska tredjedivisionen, har den gamla HIF:aren Robin Simovic nu gjort klart med en ny klubb. Flyttlasset går till Norge och toppklubben Odds BK som för närvarande ligger trea i Eliteserien.

Simovic kom till Skånes Stolthet i början av 2013 då han värvades från Ängelholm, där han tidigare hade gjort succé och sprutat in mål. Tiden i HIF började knackigt men allt eftersom växte den reslige anfallaren verkligen in i rollen, och 2015 var han en av Allsvenskans främsta anfallare och stod för hela 12 mål och 5 assist på 25 matcher. Totalt sett blev det 20 mål och 8 assist på 70 matcher i den rödblå tröjan, innan han i början av 2016 lämnade HIF och Sverige för Nagoya Grampus i den japanska förstadivisionen. Efter två år i Nagoya flyttade Simovic sedan till Omiya Ardija som huserade i den japanska andradivisionen. Åren i Japan var mycket framgångsrika för anfallaren som gått ut offentligt med att åren i Asien var de bästa i hans liv.

I början av detta året gick Simovic vidare i sin karriär efter att hans avtal med Omiya Ardija tagit slut. Nästa destination blev Italien där Livorno Calcio blev ny klubbadress. Tiden i Italien blev ett riktigt fiasko, då Malmösonen endast fick spela åtta minuter och inte hann uträtta någonting förutom att bli varnad. Kontraktet sades sedan upp i början av juli då laget åkte ur Serie B.

Nu står det klart att Robin Simovic återvänder till Skandinavien och närmare bestämt Norge för att spela för Odds BK. Laget ligger trea i serien, och värvar med allra största sannolikhet nu Simovic som tänkt ersättare till målskytten Torgeir Börven som gick till Rosenborg i slutet av juni.

Vi önskar Robin Simovic all lycka i Norge!

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!