Proffskoll- HIFare i världen

Matchen mot mff blev Victor Pàlssons sista i den röda tröjan Foto: Samone Klinteberg

Även om vi i Sverige har en vinter kvar innan det blir fotboll här igen går ligorna ute i världen vidare med en rad före detta HIFare. Vi tar helg med en summering av hur det har gått för dessa. Till denna veckas ”rödblå” utlandsproffs utser vi Victor Palsson som med sin insatser som ordinarie i Zürich bidragit till att laget spelar slutspel i Europa League till våren samtidigt som laget ligger fyra i ligan.

Alfred Finnbogasons Augsburg åkte på fjärde raka förlusten när man förlorade mot Bayer Leverkusen med 0-1. Alfred var tillbaka i elvan efter skada och spelade 62 minuter.

Alex Timossi Andersson och hans Bayern U19 har spelat två matcher sedan senaste proffskollen. Först förlorade man mot Hoffenheims U19 med 1-2 och sedan slog man Ajax U19 med 2-1. Mot Hoffenheim spelade Alex hela matchen och mot Ajax fick han hoppa in i den 82:a minuten.

Amiens med Emil Krafth i elvan i 74 minuter vann bortamötet mot Guingamp med 2-1. Ameins ligger just nu två poäng ovanför kvalstrecket.

Alexander Kacaniklic är fortfarande fast i Nantes frysbox och därmed har Kacaniklic fortfarande spelat noll matcher under innevarande säsong. Nantes har inte spelat någon match sedan senaste proffskollen.

Atiba Hutchinsons Besiktas följde upp derbyvinsten mot Galatasaray med att kryssa, 0-0, mot Alanyaspor. Atiba satt på bänken matchen igenom. I veckan förlorade man mot Malmö FF i Europa League och åkte därmed ur turneringen, ett fiasko för klubben. Atiba var inte med i truppen till denna match då han inte varit uttagen till EL-truppen under hösten.

Loret Sadikus och Abdul Khalilis Kasimpasa har spelat två matcher sedan senaste proffskollen. Först slog man ut Menemen Belediyespor i den turkiska cupen med 2-1 och sedan förlorade man mot Kayserispor med 0-3 i ligan. I cupvinsten spelade Loret hela matchen medan han i ligaförslusten spelade 76 minuter. ”Abbe” har slagit upp sin skada och förväntas vara tillbaka efter nyår.

May Mahlangu och hans Ludogorets har spelat tre matcher sedan senaste proffskollen. Först spelade man 1-1 mot CSKA-Sofia, detta utan May i truppen. Sedan slog man PFC Slavia Sofia med 2-0, i denna match satt May på bänken och fick hoppa in i den 81:a minuten. Till sist spelade man under torsdagen Europa League mot Zürich, en match där May inte fanns med i truppen och som slutade 1-1. Ludogorets åkte ur EL då man slutade sist i gruppen.

Lalawele Atakora och hans FK Gabala spelade 0-0 för andra matchen i rad, nu mot Sabayil. ”Lala” spelade 83 minuter.

Jere Uronen i Genks svarta tröja   Photo: Christian Örnberg / BILDBYRÅN

Jere Uronen och hans Genk har spelat tre matcher sedan senaste proffskollen. Först slog man Charleroi med 3-1 i belgiska cupens åttondelsfinal. Jere började på bänken men fick hoppa in i halvtid och var därmed på plan när Genk vände 0-1-underläge till 3-1-seger. I den andra matchen kryssande man, 1-1, mot Kortrijk i ligan, Jere startade och spelade 77 minuter. Under torsdagen slog man Sarpsborg med 4-0. Jere startade, drog på sig ett gult kort och blev utbytt i den 75:e minuten. Genk som gjort en fin höst i EL-gruppspelet går vidare tillsammans med MFF.

Edwin Gyimahs Bidvest spelade 2-2 mot Golden Arrows. Edwin, som har noterats för två inhopp under säsongen, fanns inte med i truppen i helgen.

Suprise Ralanis och Matthew Rusike och deras mittenlag, Cape Town City FC, spelade 2-2 mot Chippa United. Surprise fick spela hela matchen medan Rusike inte funnits med i truppen sedan början av oktober.

Alexander Gerndt var tillgänglig för spel igen efter en avstängning och gick in i elvan när Lugano spelade 2-2 mot Sion. Gerndt gjorde assisten till 1-1-målet.

Victor Palsson och hans FC Zürich kryssade, 1-1, som ovan nämnt mot Ludogorets och slutade tvåa i sin EL-grupp och spelar därmed slutspel till våren. Victor spelade hela matchen.

Frederik Helstrups Arka Gdynia förlorade mot Cracovia Krakow med 0-3, detta utan Helstrup då han är skadad. Förhoppningsvis är försvararen snart tillbaka då han faktiskt startat i laget samtliga seriematcher denna säsongen

Roman Kienast och hans Wiener Neustadt avslutade höstsäsongen på en sjätteplats. Ligan tar nu julledigt och drar igång igen i slutet av Februari. Den 34-åriga anfallaren har noterats för 10 mål den här säsongen och har ett kontrakt som sträcker sig fram till nästa sommar

HAR AVSLUTAT SÄSONGEN

Tarmo Neemolo och hans Paide Linnameeskond slutade femma i den estländska ligan och Tarmo noterades för sex mål denna säsongen, inte illa för en 36-åring.

Leandro Castans Vasco Da Gama slutade på en 16:e plats i ligan. Laget slutade på 43 poäng och Sport som slutade på 17:e plats och därmed nedflyttning slutade på 42 poäng.

Den finska ligans säsong är slut och Hannu Patronen och hans HJK Helsingfors blev mästare

Den isländska säsongen är över. Olafur Skulason och hans Fylkir Reykjavik slutade på plats 8

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadephia har spelat klart säsongen efter att ha åkt ut slutspelet.