Örebro – HIF “HIF tog inte chansen”

201025 Helsingborgs Anthony van den Hurk deppar under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Örebro och Helsingborg den 25 oktober 2020 i Örebro. Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119 / JB0020

Efter att bottenkonkurrenterna Kalmar och Falkenberg bjudit på önskeresultatet 0-0 fick HIF chansen att utöka försprånget till nedflyttningsplatserna till fem poäng, vilket skulle skapa ett lite behagligare läge. Den chansen tog dock inte HIF som inte lyckades bryta ÖSKs svit av hemmasegrar. Max Svensson gav visserligen HIF lite hopp genom att knorra in en frispark med två minuter kvar av ordinarie speltid men tillslut fick skåningarna åka hem med en 3-2-förlust.

När HIF presenterade startelvan bekräftades farhågorna att Martin Olsson inte skulle komma till spel. Det hade ju i förväg aviserats att han var osäker. Nu fick Erik Figueroa gå in och ta plats i försvaret. Erik har ju tidigare i år inte fått tillfälle att leva upp de förväntningar som jag förmodar värvningsansvarige hade när de signade honom. Alex Timossi fick också chansen från start. Imålet stod än en gång tredjekeepern Alexander Nilsson.

Redan i andra spelminuten fick hemmalagets  Dennis Hummet till ett kanonskott som Alexander Nilsson tvingades till en paradräddning på. I 13e minuten tog dock ÖSK ledningen med 1-0 sedan Besara spelat fram Karjalainen som styrde in bollen. HIFs försvarsspel lämnade en del att önska där. Målet kom dock inte så överraskande eftersom hemmalaget tagit hand om taktpinnen från start. HIF hade visserligen stuckit upp ett par gånger men inte få till avsluten.

I 20 minuten fick Max Svensson ett drömläge att kvittera då han frispelades helt via en smörpassning från Erik Figueroa men Max lyckades inte få bollen förbi  ÖSK-målvakten. Efter en hörna strax efteråt fick Adam Eriksson till ett bra skott som strök någon decimeter över krysset. Strax efteråt var det dags för 2-0 och det hemmalaget skyttekung Besara som drog till när HIF-försvararna stod och sov. Efter det samlade dagens lagkapten, Mohamed Abubakari, killarna runt sig i en ring och berättade troligen att det var dags att ”vakna”. Och det gav effekt.

I 26e minuten kunde van den Hurk reducera till 2-1 efter en härlig passning av Adam Eriksson. I 32 minuten fick van den Hurk ett friläge men Oscar Jansson lyckade få upp en hand och rädda till hörna. Strax efteråt var Brandur Hendriksson nära att kvittera men än en gång lyckades Jansson få upp en hand och rädda. I 38 minuten drog Kebba Ceesay på sig ett gult kort och är därmed avstängd i nästa match.

Efter den första bedrövliga halvleken hade dock HIF kommit in i matchen och skapat tillräckligt många chanser för att kunna både kvittera och ta ledningen, men det ville inte lyckas.  Delvis på grund av att Örebro-målvakten gjorde ett par svettiga räddningar. Olof Mellberg förklarade i pausen att han gjort en liten förändring för att få till lite bättre anfallsspel i andra halvlek. Ändringen innebar att laget gick över till 4-4-2. Det gav resultat eftersom HIF stärkte upp försvaret och fick mer spel. Men utan att få till några riktigt vassa chanser i inledningen. Däremot  tilläts inte heller hemmalaget komma till några chanser. Däremot lyckades HIFs målvaktstränare snacka till sig ett gult kort efter att Alex Timossi snott åt sig bollen vid en ÖSK-frispark som inte slagits.

201025 Helsingborgs Anthony van den Hurk under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Örebro och Helsingborg den 25 oktober 2020 i Örebro.
Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119 / JB0020

I 75e minuten kapade den f d HIF-spelaren Johan Mårtensson Brandur Hendriksson utan åtgärd från domaren Bojan Pandzic. Brandur hade varit en tongivande spelare i HIF under första halvlek men slocknade helt efter paus. I 80e minuten avgjordes matchen när Mix och Abubakari drog ner Besara med straff som följd. HIF-arna var missnöjda eftersom de påbörjat ”tacklandet” utanför straffområdet.  Besara satte själv straffen hur säkert som helst.

Lyckligtvis, om man nu kan säga så, förlorade Göteborg som väntat mot serieledande Malmö så det skiljer fortfarande bara två poäng mellan HIF och IFK som ska mötas.

HIF hade två problem som vi sett tidigare vid flera tillfällen under säsongen. Dels att laget inte var på tårna från starten och därmed hamnade i underläge. Och för det andra att alldeles för många chanser missas. Att van den Hurk fortsätter att leverera räcker inte. Fler spelare måste kliva fram och göra mål. Och då helst innan motståndarna avgjort matchen. Att HIF ska ha något att hämta i derbyt är inte realistiskt men matchen därefter mot Göteborg måste bara vinnas. Återstår att se om HIF kan få tillbaka några av de skadade.

Betyg

Alexander Nilsson 2

Joseph Ceesay 3

Kebba Ceesay 3

Erik Figueroa 2

Adam Eriksson 2

Brandur Hendriksson  2

Mohammed Abubakkari 2

Mix Diskerud 2

Alex Timossi 1

Van den Hurk 3

Max Svensson 2

Avbytare

Noel Mbo för kort tid för betyg

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!