Inför Örebro-HIF med Adil Kizil “Det handlar om att behandla varenda match som en cupfinal”

200224 Chefsscout Adil Kizil under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 24 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92455

Efter en hyfsad insats som gav en poäng hemma mot BK Häcken, fortsätter idag Allsvenskans dramatik för HIF:s del. Bortamatch mot Örebro SK väntar i Skånes Stolthets fortsatta jakt på överlevnad. Örebro har vunnit samtliga av sina fyra senaste hemmamatcher, mot bland annat topplagen Malmö FF och IFK Norrköping, vilket gör dagens match till en ännu tuffare uppgift för bortasvaga Helsingborgs IF. Vi tog ett snack med HIF:s chefsscout Adil Kizil inför matchen.

En poäng i förra omgången mot BK Häcken. Vad tyckte ni om er insats i den matchen?

Det var en bra insats, där vi gjorde det rätt i princip hela matchen. Vi mötte ett väldigt bra lag, speciellt offensivt, men vi lyckades radera ut deras hot ganska bra i 95 minuter. Utöver det skapade vi också tillräckligt mycket för att ha kunnat vinna matchen egentligen.

Hur ser truppläget ut i och med de skador ni ådrog er i den förra matchen?

Det är såklart väldigt olyckligt med de skadorna vi fick senast. Vi hamnar nu i ett läge där vi får laborera en del med truppen igen, men trots det känner vi ändå att vi ska kunna ställa upp ett lag som är tillräckligt starkt för att vinna matchen idag.

Olof Mellberg är tillbaka på bänken efter sin avstängning senast
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0041

Örebro har varit oerhört starka på hemmaplan den sista tiden. Hur ser ni på utmaningen att straffa dem idag?

Precis som du säger så är Örebro är ett extremt starkt hemmalag, där man ser stor skillnad mellan hemma- och bortamatcher för deras del. Vid det här laget har vi dock väldigt bra koll på varandra i serien, så vi ser goda möjligheter för oss imorgon. Det handlar om att behandla varenda match som en cupfinal och inte tänka alltför mycket på vem vi möter eller tabelläget vi befinner oss i.

Matchen spelas på Berhn Arena med start klockan 17.30

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!