Krafth från start när Newcastle tog tung poäng

210629 Emil Krafth of Sweden during the UEFA Euro 2020 Football Championship round of 16 match between Sweden and Ukraina on June 29, 2021 in Glasgow. Photo: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / JM0154

Emil Krafth spelade i HIF mellan 2012 och 2015, och har via italienska Bologna och franska Amiens sedan hamnat i engelska Newcastle United. Försvararen startade för sitt lag under lördagen, när man mötte Brighton på bortaplan.

Emil Krafths tid i nordöstra England har så här långt innefattat blandade mängder speltid i ett ganska fantasilöst lag som fått mycket kritik av både fans och media. I samband med att klubben nyligen såldes till en investeringsgrupp, som bland annat är involverad med den mycket rika saudiarabiska kungafamiljen, blåstes dock nytt liv in i klubben. I samband med detta fick även starkt kritiserade tränaren Steve Bruce lämna. Assisterande tränaren Graeme Jones utsågs till hans temporära ersättare, vilket har visat sig vara något som inneburit mycket speltid för Emil Krafth.

Krafth har startat samtliga tre matcher sedan tränarbytet och dessutom stått för en assist på kuppen. Smålänningen har spelat som en av tre mittbackar och gjorde så även senast, då Newcastle reste till sydkusten för att möta Brighton & Hove Albion som för övrigt tränas av den förre Östersundstränaren Graham Potter. Matchen slutade 1-1, vilket gav Newcastle en ynka men ack så viktig poäng. Krafth spelade 94 minuter.

Newcastle ligger näst sist i Premier League med endast fem poäng på elva matcher och står som enda klubb utan en seger så här långt i serien. Nästa match spelas hemma mot Brentford efter det kommande landslagsuppehållet. Tills dess hoppas man ha klart med en ny permanent tränare och i nuläget lutar det åt Eddie Howe, som har ett förflutet i AFC Bournemouth.