Jörgen Lennartsson: “Jag vill att vi inte ska vara så känsliga”

210227 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson under fotbollsmatchen i Svenska Cupen mellan Helsingborg och Dalkurd den 27 februari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0025

Både Anders Lindegaard och Brandur Hendriksson fick smällar under dagens träning vilket betyder att båda två inte spelar imorgon. AOH:s Anthony Thörn mötte Huvudtränare Jörgen Lennartsson inför morgondagens match mot Häcken för att hör hur han ser på truppsituationen

Både Anders Lindegaard och Brandur Hendriksson fick smällar under dagens träning vilket betyder att båda två inte spelar imorgon. Alex Nilsson får därmed spela från start medan Nils Arvidsson tar positionen som Andremålvakt på bänken.

Det är en Jörgen Lennartsson som trots att HIF redan är ute ur cupen, fortsatt håller fram matchen mot Häcken som viktig som förberedelse inför säsongen.

” – Utifrån cupperspektiv har matchens betydelse åkt ner på skalan utifrån att vi inte kan gå vidare. Men utifrån “förberedelse inför säsongen perspektiv” så är ju matchen imorgon ultraviktig. Därför att det är ett lag som är skickliga, dem har många tekniska spelare. De har ett annorlunda sätt att spela jämfört med Elfsborg och Blåvitt, vilket gör att det är väldigt viktigt för oss att träna på att möta ett såpass skickligt lag som spelar den typen av fotboll. Att få den matchen som en förberedelse är väldigt viktigt. Matchens betydelse oavsett cupens vara eller icke vara är väldigt hög.”

Jörgen Lennartsson ser även lagets förmåga att tackla motgångar som viktigt imorgon.

” – Jag vill att vi inte ska vara så känsliga. Vi måste visa en grupppduynamik som gör att vi inte påverkas av händelser i matcherna för mycket. Vi måste visa för varandra att om det händer saker på matcherna, att vi får saker emot oss, såsom domslut eller motståndarmål, där måste vi upp några pinnhål utifrån gruppens styrka att tackla motgångar att bara köra på.”

Hur gör man det?

Det gör man genom att man arbetar med och pratar om det. Spelarna måste visa ledarskap, kommunikation, kroppsspråk signaler mellan varandra som inte bara är verbal. Där är vi på väg på en resa och den är vi inte på länga vägar i mål med än. Men vi har påbörjat den. Där kommer vi bli utmanade imorgon av Häcken.

Det är ett HIF som under veckan tränat på sitt zonförsvar och förmåga till stänga mittbanan, men på frågan från AOH om man kan förvänta sig ett lågt liggande HIF imorgon är Tränaren som vanligt förtegen

” – Det beror på vilka faser i matchen vi hamnar. Sen gillar inte jag att prata taktik inför matcherna (Skratt).”

“- Nycklarna till en bra prestation är att vi håller ihop laget. Häcken är väldigt skickliga på att komma in i mellanrummen. De har tre “Tior” kan man säga. Deras kanter kommer in väldigt mycket.  Om vi pressar högt gäller det att vara kompakta, om vi pressar lågt så måste vi vara kompakta. Om vi ligger mittimellan så måste vi också vara kompakta. Det är en viktig sak.”

Jörgen Lennartsson vill dock se ett HIF som själva även visar upp en offensiv.

” – Offensivt handlar det om att vi har kvalité i passningsspelet. Det kommer vara jobbigt om vi ska försvara hela tiden. Vi måste ha ett eget bollinnehav. Där kommer då nästa nyckel, det gäller att vi vårdar bollen. Som vi gjorde i andra halvlek mot Dalkurd, men inte i första halvlek för då var det för dåligt passningsspel.”

Matchtrupp

2. Ravy Tsouka