Inför Häcken-HIF: “Mardrömsmotstånd på söndag – en chans att bygga självförtroende”

200629 Helsingborgs Ravy Tsouka under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Häcken och Helsingborg den 29 juni 2020 i Göteborg. Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / COP 89 / MI0007

Efter två plattmatcher,mot lag från div 2 och div 1, tog HIF:s cupäventyr slut innan det ens hade börjat på allvar. Nu ställs man mot mardrömsmotståndaren BK Häcken borta i den sista omgången, i en  match som är betydelselös på pappret, men som kan betyda mycket för självförtroendet.

Försäsong är alltid försäsong. Nyförvärv ska slussas in i en trupp, ungdomsspelare ska lyftas upp, spelsystem ska testas och olika spelarkombinationer ska provas. Samtidigt ska man emellertid kunna börja läsa av delar som linjer i spelet, trygghet, bolltempo, passningskvalitet, positionsspel och framförallt inställning, i ett lag redan i det skede som HIF befinner sig nu. Jag vill inte låta gnällig, men det som laget har visat upp fram till nu skapar mest frågetecken. Det som känns positivt är målvaktsspelet med Anders Lindegaard, försvarslinjen med Ravy Tsouka, Charlie Weberg eller Casper Widell som mittbackar, Andreas Landgren som högerback och det defensiva mittfältet med Vladimir Kreida och Brandur Hendriksson.

Laget i övrigt ser vilset och oorganiserat ut. Rutinerade spelare som Rasmus Jönsson, Anthony van den Hurk och Max Svensson har underpresterat. Nyförvärven Wilhelm Loeper och Viktor Lundberg håller på att växa in i sina roller och kommer säkert att leverera match för match. På vänsterbackspositionen måste man hitta en lösning med ett nyförvärv, för Emil Hellman blir nog bra som komplement, men han är inte bra nog att vara startspelare. Det som skapar oro är att det inte finns någon naturlig ledarfigur som dirigerar sina lagkamrater, något som Jörgen Lennartsson själv konstaterade i HD efter matchen mot Dalkurd. Det känns som att man går och väntar på att Andreas Granqvist ska bli spelklar, precis som man gjorde i fjol vid den här tiden. Det håller inte.

Spelare med så mycket rutin som Andreas Landgren, Rasmus Jönsson, Anders Lindegaard, Ravy Tsouka och Brandur Hendriksson måste kunna visa att de är kapabla att leda ett lag ute på planen. Jag är tveksam till att ha van den Hurk som lagkapten, även om han har attityd i spelet. Ge Rasmus kaptensbindeln så att han känner ett ultimat ansvar att få igång sig själv såväl som laget i övrigt. Min övertygelse är också att HIF bör spela       4-4-2 med en renodlad anfallare som vinner bollen högt vid sidan av van den Hurk, och som skapar ytor för holländaren, plus egna avslut.

På söndag möter HIF mardrömsmotståndaren BK Häcken borta i årets sista cupmatch. Hisingslaget har också hackat på försäsongen. Laget har förlorat träningsmatcherna mot Elfsborg (0-3) och mot Norrby (1-2), vunnit mot Örgryte med 3-1, och de två cupmatcherna mot Dalkurd (2-0) och mot Gauthiod (3-0). Häcken är ett etablerat topplag i allsvenskan vid det här laget. I fjol blev man trea efter Malmö och Elfsborg. Det gulsvarta Göteborgslaget har två guld i svenska cupen på senare år, och tränas av f d AIK-spelaren Andreas Alm.

Martin Olsson återfinns numera i söndagens motståndarlag, BK Häcken
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0075

Häcken har värvat Tobias Heintz, en norsk mittfältare från Kasimpasa SK, våra egen försvarare Martin Olsson, hemvändaren och anfallaren Alexander Jeremejeff från Dynamo Dresden, försvaren Yannik Adjoumani från ASEC Mimosas, mittfältaren Benie Traore från samma klubb på Elfenbenskusten, och den isländske anfallaren Valgeir Lunds Fredriksson från Valur Reykjavik. Under fredagen gjorde man också klart med den 19-årige supertalangen Jack Lahne på lån från franska Amiens. Lahne är fostrad i Brommapojkarna och har också spelat i AIK och Örebro. Man har tappat bl a Johan Brattberg på lån till Falkenberg, Alexander Söderlund till Rizespor, Ahmed Yazin till Denizlispor och Gustaf Nilsson till Sv Wehen Weisbaum.

Matchen mot Häcken betyder inget rent resultatmässigt, men den kan vara väldigt viktig för HIF-spelarnas självförtroende. Som i alla andra matcher måste de visa att de vill vinna, eftersom den mentala biten är grunden för allt. Oavsett vilka som spelar så måste de visa rätt attityd. Det kom glädjande rapporter från HIF:s idrottsskadeterapeut  Dale Reese angående Andreas Granqvist som ska kunna spela match om ett par veckor, och Assad al Hamlawi som kan vara matchklar inom en månad. Det är ovärderligt om Granqvist kommer tillbaka, men som sagt finns det ett par spelare till som måste kliva fram och visa ledaregenskaper.

Matchen spelas under morgondagen, på Bravida Arena, med start klockan 15.00