Inför Örebro-HIF

190628 Örebros Viktor Prodell mot Helsingborgs Rasmus Jönsson under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Örebro och Helsingborg den 28 juni 2019 i Örebro. Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119

Förra sommaren hade jag nöjet att se HIF hämta 3 poäng på Berns arena mot Örebro. Då fixade Rasmus Jönsson segern genom att slå in matchens enda mål. Eftersom han fick lämna återbud strax före avspark mot Häcken är det väl tveksamt om han får tillfälle att göra om bravaden på söndag?

Men då finns det kanske någon annan som stiga fram och se till att det även den här gången blir tre nödvändiga poäng? Att laget kan skapa chanser fick vi se mot Häcken och ärligt talat svor jag både en och två gånger över Häckens målvakt som gjorde en fantastisk insats. Det var ett par tillfällen då jag jublade i förtid då det såg ut att bli mål. Adams miss var väl snudd på pinsam, men han är ju ingen forward så jag förlåter honom. Övriga missar ”skyller” jag på Häckens duktige målvakt.

Dessutom vet vi ju att Häcken är ett lag som HIF brukar ha svårt mot, så jag är nöjd med den poäng som bärgades. Den kan bli värdefull i slutändan.

Söndagens motståndare Örebro bör bli lättare att komma till tals med. Visserligen har ÖSK vunnit 19 av de 35 gånger som lagen mötts i allsvenskan men årets upplaga känns inte omöjlig att besegra. Det var för övrigt lite speciellt i fjol. Kompisen Berndt Kahn, som jag såg matchen tillsammans med har jobbat i staden och hade via kontakter fixat biljetter i en loge tillsammans med några ÖSK-are. De blev måttligt glada när jag och Berndt jublade över Rasmus mål.

190628 Helsingborgs Rasmus Jönsson jublar med lagkamrater efter 0-1 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Örebro och Helsingborg den 28 juni 2019 i Örebro.
Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119

Även om en del blev besvikna över den uteblivna segern mot Häcken så betydde den erövrade poängen att HIF via seger mot ÖSK troligen kliver förbi Göteborg i tabellen. Det förutsätter förstås att MFF studsar tillbaka efter förlusten mot Djurgården och gör sin plikt mot IFK. I nästa omgång blir det ombytta roller efter Göteborg möter Örebro samtidigt som HIF har derbyt mot Malmö. Sedan kommer HIF även att behöva vinna sin egen match mot Göteborg, i omgången därpå men det är en annan sak.

HIF kommer att behöva se upp med särskilt en spelare på söndag, Nahir Beshara, som gjort nio av lagets mål. ÖSK har också en spelare med HIF-förflutet i Johan Mårtensson som är en nyttig kugge i laget.

Men viktigare än vilka spelare ÖSK mönstrar är förstås vilka som Olof Mellberg och Thomas Gabrielsson har tillgängliga?

Det börjar kännas tunt på mittfältet nu. Gigovic såld, Rasmus och Landgren skadade. Där försvann tre tunga pjäser. Apropå det är det hög tid för ledarna att förklara för Abubakkari att det ger inga pluspoäng för att man samlar på sig gula kort! HIF behöver inte några avstängningar ovanpå alla skador.  Mellberg kan ju själv föregå med gott exempel.

Kan HIF få ihop ett tillräckligt starkt lag till på söndag för att fixa tre nödvändiga poäng? Det visar sig.

Matchen spelas, under söndagen, på Berhn Arena med start klockan 17.30

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!