Inför HIF-Häcken med Adil Kizil

200224 Chefsscout Adil Kizil under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 24 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92455

Efter ett långt landslagsuppehåll är HIF nu tillbaka i allsvenskt spel. Efter två raka förluster mot Östersund och Mjällby blir kvällens match hemma mot BK Häcken extra viktig i kampen om överlevnad. Man får även klara sig utan förra mittfältsstjärnan Armin Gigovic som lämnat klubben för att gå till ryska Rostov. Vi tog ett snack med Adil Kizil, HIF:s chefsscout, inför kvällens match.

Ni fick ännu en dyster förlust precis innan uppehållet. Hur ser ni på den matchen så här i efterhand?

En match där vi, precis som mot Östersund, gjorde bra prestationer men som i slutändan gav oss noll poäng. Viktigast för oss bli nu att fortsätta göra bra prestationer, men vi måste också vinna matcher såklart. Vi har ändå en tro, baserat på de senaste prestationerna.

Finns där någon plan B för att börja kunna ta de segrar som behövs?

Där finns ingen plan B på det sättet, utan vi måste bara göra det vi gör ännu bättre. Vi vet om vårt läge och jobbar utifrån det på att bli bättre och kunna avgöra matcherna i båda ändarna, det vill säga att göra fler mål och släppa in färre bakåt

Helsingborgs Armin Gigovic tillhör numera ryska FC Rostov
Foto: Tobias Sterner / BILDBYRÅN / Cop 254

Hur ser ni på Armin Gigovics flytt till ryska Rostov?

Det är jätteroligt att en kille från de egna leden har tagit det steget ut i proffslivet. Armin har enorm talang och har verkligen förtjänat det med sina prestationer, framförallt här på slutet där han tagit ännu fler steg. För klubben är det också väldigt bra. Det är en bra försäljning som är både behövlig men också reflekterar klubben positivt, som lyckats ta fram en spelare som man nu kunnat sälja till utlandet.

Hur ska ni ta er an kvällens match mot BK Häcken?

Det är ett topplag vi möter. De ligger tvåa i tabellen och det finns en anledning att de ligger där, då de är ett väldigt bra lag. Samtidigt känner vi oss starka på Olympia och kommer in i matchen med gott självförtroende trots två förluster på slutet.

Match spelas på Olympia med start klockan 19.00

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!