Inför HIF-AFC “Adi Nalics avstängning får ses som ett rejält avbräck”

Foto: Anders Forngren / BILDBYRÅN

Under en säsong kan man tala om “årets viktigaste match”. Vi använde det mot Östersund men är faktiskt benägen att använda det igen inför söndagens möte med Eskilstuna. Men med tanke på säsongsutvecklingen så är väl, mer eller mindre, alla HIFs kvarvarande matcher lika viktiga. Inte minst med tanke på ev serieförändringar…

I veckan kunde vi läsa om olika scenarier avseende Östersunds ev konkurs. Egentligen är det ju onödigt att spekulera men med tanke på att det är ett av lagen vi har bakom oss, som kommer på besök, så kan det ju ändå spela in inför söndagens möte. För HIFs del skulle en ev annullering av Östersunds resultat innebära att man tappar de tre poängen som man tog i hemmamötet med ÖFK. Sett till dagens tabell skulle därmed HIF kliva upp på en 11:e plats i tabellen mot nuvarande 13:e placering. Men då man tappar de tre poängen, mot Östersund, krymper bla avståndet till Falkenberg från dagens fem poäng till bara två. Å andra sidan så behöver man ”bara” hålla två lag bakom sig för att helt undvika degradering eller kvalspel. I dagsläget är det Sundsvall och AFC som innehar dessa placeringar och även de tappar poäng på en ev konkurs. Oavsett så blir det än viktigare att man plockar poäng i söndagens möte med just AFC för att kunna behålla avståndet till Eskilstunaklubben.

Att AFC kommer till spel utan avstängde Adi Nalic får ses som ett rejält avbräck. Lånet från Malmö har nämligen varit lagets, överlägset, främsta spelare denna säsongen och noterats för fem mål, och tre assist, på den 15 matcher som han medverkat i. Precis som HIF så har AFC dessutom lyft i en ny tränare under sommaren. Eller i AFCs fall så räckte det inte med en ny tränare utan man tog i två på ett bräde. I senaste mötet, med Elfsborg, spelade man visserligen 2-2 men om det berodde på inträdet av Saulius Sirmelus och Saulius Cekanavicius låter jag vara osagt men med sju omgångar kvar så behöver laget all energi, och positivitet, som bara går då AFC fortfarande parkerar på en av seriens nedflyttningsplatser. Dessutom har man reda idag sex poäng upp till HIF så vid en ev förlust är jag rätt övertygad om att AFC är ett av de lagen som vi kommer ha bakom oss när serien är slutspelad.

AFC Eskilstunas Adi Nalic är avstängd vilket får ses som ett rejält avbräck inför söndagen
Foto: Maxim Thoré / BILDBYRÅN

För HIFs del så är samtliga, friska spelare, tillgängliga dvs inga avstängningar att ta hänsyn till. Vi har dock ett helt gäng som riskera att få stå över derbymötet, mot Malmö, kommande vecka så jag utgår från att Holgersson, Sjöberg, Gero, Abubakari, Kundai och Adam Eriksson tänker till en extra gång innan man drar på sig en varning på söndag.

De två lagen, som både tog klivet upp från Superettan, har ju haft några rejäla bataljer de senaste säsongerna. AFC är faktiskt ett av de lagen som HIF ännu inte segrat mot i seriesammanhang utan det närmsta vi kommit är, precis som vårens möte, ett oavgjort resultat. Därmed borde vi ha ännu en morot till söndagen. För visst hade det passa alldeles ypperligt att slå spiken i kistan och ta en trea i Olof Mellbergs första match, som huvudansvarig, på Olympia.

HIF kommer till spel med följande trupp:

Matchen spelas på Olympia med start klockan 17.30. Har du ännu inte säkrat din plats kan du göra det här

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!