HIFare i EM: Uronen med matchvinnande assist

Finland's Jere Uronen Lehtikuva/Markku Ulander via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. NO THIRD PARTY SALES. NOT FOR USE BY REUTERS THIRD PARTY DISTRIBUTORS. FINLAND OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN FINLAND. © Bildbyrån - COP 7 - SWEDEN ONLY

Jere Uronen är en av 26 finländare som nu tar sig an landets första stora mästerskap någonsin i fotboll. Danmark stod för motståndet i premiärmatchen, och just Uronen var en av 11 som fick starta för Finland.

Finske förbundskaptenen Markku Kanerva valde att starta med en fembackslinje i den historiska EM-matchen, då Finland tog sig an Danmark på Parken i Köpenhamn. Jere Uronen figurerade som ytterback på vänster sida av planen i vad som skulle kunna beskrivas som en 532-formation.

Matchen var väldigt ensidig redan från början, med ett Danmark som dominerade både bollinnehav och målchanser. Strax innan halvtid hände dock det ofattbara, då Danmarks Christian Eriksen plötsligt föll ihop. Mittfältaren var tvungen att räddas av hjärt- och lungräddning och sedan transporteras till sjukhus, men som tur var var beskeden därefter positiva. Eriksens läge var stabilt, och 29-åringen kunde till och med tala med både sjukpersonalen på sjukhuset och sina lagkamrater via FaceTime. Efter ett längre uppehåll beslutades att matchen trots allt skulle spelas klart. Vi på AOH önskar naturligtvis Christian Eriksen en snabb och bra återhämtning, och hoppas att vi kan se honom på planen snart igen.

Andra halvlek fortsatte sedan på samma sätt, med övertag för Danmark. Uronen stod för en mycket stabil insats, då han räddade flera lägen för sitt land men även kom att spela en avgörande roll i det mål som skulle ge Finland segern. Ytterbacken slog nämligen inlägget som kunde nickas in av Joel Pohjanpalo i den 59:e minuten. Efter målet följde visst dansk tryck, och en straffräddning av den finska målvakten, men Finland kunde trots det hålla ut och ta en mäktig 1-0-seger i sin första mästerskapsmatch någonsin.

Nästa match spelas den 16 juni då Finland tar sig an Ryssland på Gazprom Arena i St. Petersburg. Vinst i den matchen skulle i princip kunna garantera avancemang från gruppen för EM-debutanterna.