HIF nobbar miljonbud på Gigovic

Armin Gigovic väcker intresse ute i Europa Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92353

Enligt sajten FotbollDirekt så har HIF erhållit ett konkret bud på Armin Gigovic. Dock skall budet vara för lågt för att man skall vara beredda att släppa det 17-åriga storlöftet.

Sedan tidigare har samma sajt antytt att mittfältare följs av en del europeiska storklubbar. Bla sägs engelska Wolverhampton och ryska CSKA Moskva hålla ett extra öga på HIFs 17-åriga talang. Nu skall man alltså även fått ett bud på Gigovic i storleksordningen 10-12 miljoner. Något som klubben anser vara alldeles för dåligt för att vara beredda att sätta sig vid förhandlingsbordet.

Gigovic rankas som en av de mest spännande löftena inom svensk fotboll och förra säsongen noterades han för 14 matcher i Allsvenskan. Redan i höstas berörde AOH Gigovic, och hans framtid, i samband med en intervju med HIFs chefsscout Adil Kizil. Då var hans inställning till talangen solklar

– Först och främst så måste vi ta betalt för våra spelare. Vill man han en spelare, från HIF, så måste man betala för sig. Jag vet att man i medier menat att Gigovic skulle vara en bra värving för AIK. Vi är Helsingborg – vi säljer inte spelare till en konkurrerande förening. Talar vi just om Armin anser vi att värdet på honom är så pass stort att svenska klubbar inte kan betala de summorna. Vi vill inte sälja våra spelare till konkurrerade klubbar utan vill de klubbarna värva från Sverige får de leta hos någon annan klubb.

Nu skall det dock handla om en utländsk klubb men i samma intervju var Kizil även tydlig med att man inte kommer acceptera vilka bud som helst vad avser spelare i den nuvarande truppen

– Vi måste hålla fast vid våra spelare och ta rejält betalt den dagen klubbar rycker i dem

Enligt FD har man nått Adil Kizil som väljer att inte kommentera ryktet men ställer sig samtidigt inte helt förvånad till uppgifterna.

-Tyvärr har jag inga kommentarer till det. Gigovic är en av Sveriges största talanger, om inte den största. Så jag förvånas inte att det finns ett stort intresse kring honom

Armin Gigovic har ett kontrakt som sträcker sig tom 2021 och för bara någon dag sedan gick talangen själv ut och dementerade ev flyttplaner.

-Det känns kul att höra. Men jag har inte tänkt så mycket på det faktiskt. Det är inget jag lägger fokus på utan jag har en bra dialog med HIF. Jag ser fram emot 2020 med Olof Mellberg och den nya ledarstaben

AOH drivs, i stor utsträckning,  på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!