HIF föll med 2-1 mot Öster i Växjö efter flera varningar, en utvisning och en hög missade frilägen

210926 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Öster och Helsingborg den 26 september 2021 i Växjö. Foto: Jonas Ljungdahl / BILDBYRÅN / COP 144 / JO0067

HIF stog inte upp mot Öster i Växjö utan förlorade med 2-1 efter en ineffektiv insats

Frågan var om HIF kunde följa upp den starka insatsen senast i 3-0-segern hemma mot J-södra. Läget på den övre halvan av tabellen blir allt jämnare med sex lag inom sju poäng, med Värnamo en pinne före HIF i toppen, och med GIF Sundsvall, BOIS och Trelleborg flåsande i nacken. Så trepoängarna avgör om man är med i racet om de tre topplatserna som innebär uppflyttning eller kval.

HIF:s motståndare idag, anrika Östers IF från Växjö, har vaknat till de senaste omgångarna med två vinster bl a mot serieledande Värnamo och en oavgjord match. Öster som ligger på 14:e plats i den allsvenska maratontabellen med fyra allsvenska guld och ett guld i svenska cupen, har haft några tunga år sen man senast var i allsvenskan 2013, och åkt jojo mellan div 1 och superettan. HIF ligger på sjätte plats i maratontabellen med sju allsvenska guld, fem guld i svenska cupen och två i supercupen. Det var alltså två av landets mest framgångsrika klubbar genom historien som drabbade samman på Värendsvallen i Växjö i eftermiddag.

HIF hade revansch att utkräva efter den bedrövliga insatsen i våras när man förlorade med 1-0 på Olympia. I dagens startelva spelade Anders Lindegaard, Andreas Landgren, Casper Widell, Ravy Tsouka, Bödvar Bödvarsson, Brandur Hendriksson, Rasmus Jönsson, Wilhelm Loper, Adam Kaied, Assad al Hamlawi och Anthony van den Hurk. Alltså samma elva som senast mot J-södra, förutom att Tsouka var tillbaka från avstängning och ersatte Weberg som nu var avstängd. Om HIF hade rätt fokus och spelade lika bra som senast borde en seger vara inom räckhåll.

HIF inledde piggast och efter en fin aktion av Al Hamlawi som utmanade Österförsvaret fick Kaied ett bra skottläge vid gränsen till straffområdet och sköt ett hårt skott i ribban. Öster lyfte upp spelet, och i den 14:e minuten tog hemmalaget ledningen när Isak Magnusson sköt ett skott som touchade Widell och helt ställde Lindegaard i HIF-målet. Spelet jämnades ut och lagen bevakade varandra. HIF fick inte till något ordnat spel, men i den 25:e minuten var det dags för nästa träff i virket när Al Hamlawi sköt i stolpen efter ett pass från van den Hurk. Minuten efter var både Al Hamlawi och van den Hurk centimeter från att komma till avslut på ett inlägg från höger av Loeper. Nu vaskade HIF fram ett par vassa anfall inom loppet av några minuter. Det var nära mål flera gånger, bl a skapade van den Hurk ett friläge åt sig själv i den 34:e minuten, men avslutade svagt med ett skott rakt på målvakten.

När HIF inte kunde göra mål så kontrade Öster i stället, och i den 38:e minuten utökade hemmalaget ledningen till 2-0 genom ett drömmål på en kanon som seglade in i Lindegaards högra kryss. Målskytt var Nicolas Mortensen. Tyvärr var HIF åter i sitt berg- och dalbanespel. Man kunde inte följa upp det fina spelet från förra matchen, utan var tillbaka i sin lunkfotboll. Efter en spelmässigt ganska jämn första halvlek med lite plus för hemmalaget, ledde ändå Öster som hade varit kliniskt effektiva med målskyttet, rättvist med 2-0.

210926 Helsingborgs Adam Kaied under fotbollsmatchen i Superettan mellan Öster och Helsingborg den 26 september 2021 i Växjö.
Foto: Jonas Ljungdahl / BILDBYRÅN / COP 144 / JO0067

HIF kom till spel med samma lag som i första halvlek i inledningen av den andra. Det var närmast ofattbart att spelare som Landgren, Hendriksson Kaied, Loeper och Widell som alla var bländande mot J-södra, nu var riktigt bleka, osäkra och geistlösa. I stället för att accelerera, lyfta upp spelet och trycka på framåt, lät man Öster behålla initiativet i upptakten av andra halvlek. Widell drog på sig ett gult kort i den 51:a minuten när han kapade en hemmaspelare vid en kontring. Rasmus Jönsson var mer eller mindre osynlig i matchen, och Brandur gjorde ingen glad idag. Då vann HIF så gott som  inga bollar på mitten heller. Till råga på allt elände slarvade HIF mycket med passningsspelet. I stället för att HIF öste på med målchanser som man borde, så var Öster närmast att utöka ledningen några gånger. Kusligt nog såg det ut som om HIF-spelarna inte ville vinna den här matchen, trots allt som står på spel.

Lennartsson gjorde ett trippelbyte i den 66:e minuten när Kaied, Brandur och Al Hamlawi ersattes av Lundberg, Acqauah och Karjalainen. Bytet hade effekt direkt och i den 68:e minuten reducerade HIF genom Karjalainen, som stötte in bollen framför mål på ett inspel av van den Hurk som fick ett fint pass på högerkanten av Loeper. Nu förväntade vi oss en kraftfull forcering av HIF. I den 74:e minuten var vi beredda att notera 2-2 när Acquah knorrade ett skott i höger stolpe och van den Hurk blev helt ren framför mål på returen. Men holländaren lyckades otroligt nog att få bollen utanför det tomma målet. Öster stack upp i ett anfall och Acquah fick ett brandgult kort i den 78:e minuten när han kapade en hemmaspelare bakifrån väldigt fult.

Bödvarson ersattes av Dennis Olsson i den 83:e minuten. Den förväntade HIF-forceringen uteblev, man fick bara till några ströanfall utan direkt spets. I stället för att sätta dit helt öppna målchanser, så drog van den Hurk på sig ett rött kort i den 86:e minuten när han satte en armbåge i ansiktet på en Österspelare. Det var dock väl hårt dömt. Lundberg blev varnad i den 89:e minuten. Öster vann rättvist med 2-1 efter en svag  ineffektiv match av HIF.