Helsingborgs IF – över 100 år av dedikation och kämpaglöd

Med allsvenskans premiär runt hörnet öppnas snart dörrarna för en ny säsong av nagelbitande fotbollshistoria. HIF är redo för att ta sig an ännu en säsong och vi firar detta med att se tillbaka på historian och framgångarna som tagit HIF dit de är idag.

Ända sedan deras första match 1907 mot IFK Helsingborg har HIF vart ett lag att räkna med. De vinner respekt i hela fotbollssverige med sin skicklighet och erkända namn så som Otto Malm och John Pettersson. Sedan dess har HIF tagit sig igenom vinster, förluster, framgångar och motgångar under över 100 års aktiv tid inom fotbollen. Under årens gång har vi fått följa HIF genom stora ögonblick, så som deras 7 guldmedaljer i allsvenskan och 5 SM-guld. Utöver triumferna i allsvenskan har HIF dessutom tagit sig ut på de stora arenorna i Europa, i både Uefacupen och Champions League.

HIF under 2022

Nu börjar snart en ny säsong av allsvenskan och HIF:s fans väntar med spänning på att se hur laget kommer att prestera under vårens matcher. Den tredje april 2022 spelar de sin första match emot Hammarby och det förväntas bli en rysare. Redan veckan efter spelar de sin andra match, mot topplaget IFK Göteborg. Läs mer här för att ta del av hela spelordningen för allsvenskan 2022.

Det finns redan odds och betting att ta del av inför båda matchernas gång. Mängder av bonuskoder & kampanjkoder finns dessutom uppe och redo att utnyttjas inför allsvenskan 2022.

Början för HIF

Det hela började på tidigt 1900-tal när HIF-legenderna Tage Johansson och Georg Bengtsson bestämde sig för att slå samman sida två klubbar, Svithiod och Stattena IF, till en och samma – Helsingborg IF. Med hjälp av skickliga spelare gör de sig själva till ett respekterat namn inom fotbollen. 1922 spelar de mot Arsenal och redan 1929 vinner de sitt första guld som allsvenska mästare i de stora ligorna.

Genom åren tar de hem seger efter seger, värvar internationella spelare och växer så det bara knakar. Redan året efter sitt första allsvenska guld tar de hem vinsten igen, för att sedan vinna ytterligare en gång 1933. Genom åren har HIF tagit sig igenom många allsvenskor och dessutom rankat i europeiska ligor, allt med framgång och stor kämpaglöd.

Henrik Larsson i HIF

Ett av de största namnen inom HIF:s historia är Henrik ”Henke” Larsson. Han värvades redan 1991 och har sedan dess bidragit till många av HIF:s framgångar. Förutom att spela i HIF har han dessutom spelat för stora lag så som Celtics och FC Barcelona. Larsson tränade HIF under säsongerna 2014–2016, samt även en kortare period under 2019. Han är en av HIF:s genom tidernas mest framgångsrika spelare och har vart en bidragande faktor till många av lagets segrar.

Under 2010 och 2011 spelade HIF sina i särklass bästa säsonger någonsin. Trots förlusten av Henke Larsson, bevisade laget ytterligare en gång att de är en kraft att räkna med. 2011 var ett riktigt guldår för HIF, till fansens stora förvåning. De förväntades göra nederlag på grund av försäljningen av flera vitala spelare. Men till allas förvåning reste sig laget och spelade sina bästa matcher någonsin, vilket resulterade i en vinst i allsvenskan 2011. Under 2012 kvalade dem in till Champions League igen, men åkte dessvärre på en förlust i allsvenskan. De har sedan dess kämpat sig fram genom svenska cuper för att återta sin plats på toppen igen. Under 2022 väntas laget ge igen och ta sig tillbaka upp till toppen, med hård träning och mängder av kämpaglöd.