Glidtacklingskungen hoppas på en favorit i repris mot HBK

Tack för senast, Trelleborgs FF. HIF vann matchen mot laget från “Palmernas stad” med 7-3 på Olympia i torsdags. Något som kanske kan upprepas på Örjans Vall imorgon (läs måndag), då HIF möter den allsvenska jumbon, Halmstads BK?

Sju mål på bortaplan är det inte många lag i världen som gör. Men man kan ju alltid hoppas, säger Mattias Lindström.

Photo By Gedda

Efter att ha släppt in åtta mål på sina två senaste matcher, så kom Trelleborgs FF till Olympia i torsdags med försvarsproblem. Det skulle inte bli bättre mot HIF; HIF vann matchen med 7-3. Därmed gav HIF svar på tal efter två mediokra insatser mot GAIS (1-1) och IFK Norrköping (0-0).

– Det var islossning. Det var skönt att vi fick visa publiken på Olympia, att vi kan vinna lite med marginal också, säger Mattias Lindström.

– Sen släpper vi in tre slarviga mål. Men det är bättre att de kommer i en sån match än mot Malmö i ett derby.

Det var inte bara islossning för hela laget HIF, utan Mattias Lindström tyckte även att, efter mindre bra insatser offensivt sett i säsongens tidigare matcher, så fick han till det mot Trelleborg.

– Mot Trelleborg var det mycket bättre, så jag hoppas att det fortsätter så. Men det är ingen hemlighet om att jag inte har gjort mål, att jag vill göra mål.

Från att ha vunnit SM-guld med Malmö FF, som assisterande tränare till Roland Nilsson, flyttade spanjoren Josep Clotet Ruiz till Halland för att ta över Halmstad BK. Väl i HBK har ”Pep” hamnat i en annan mer prekär situation då laget, i skrivande stund, ligger sist i den allsvenska tabellen på sina sju poäng. Lika många poäng har HBK upp till säker mark, då Djurgården för närvarande innehar den sista platsen ovanför kvalstrecket med sin trettondeplats.

– De har ju all press på sig. De måste vinna för att kunna hänga på överhuvudtaget. Så det är en jobbig match för dem.

I den gångna vinterns Silly Season värvade HBK tre spelare, med hjälp av ”Peps” kontakter, från Real Madrids B-lag (Zamora, Raúl Ruiz och Javi. H). I avtalet mellan HBK och Real Madrid bestämdes det att dessa tre spanjorer skulle bli utlånade till HBK under våren. Numera är det oklart om de kommer att fortsätta spela i HBK även i höst och därmed vara med i matchen mot HIF.

– Men vi hade genomgång idag (läs söndag), så vi har bra koll på de andra som spelar i HBK, säger Mattias.

Mattias delar även med sig av hur HIF tror att HBK kommer spela.

– Fast att de har hemmaplan, så tror vi att de kommer ligga ganska lågt och låta oss föra spelet, och de ska försöka vinna boll och kontra.

Att spela på Örjans Vall har tidigare år inte varit någon hit för HIF.  Innan förra säsongens match hade HIF bara en vinst (2003) sedan 1959. Men HIF lyckades skrämma bort ”Örjans Vall-spöket” efter seger med 4-2.

– Det var ju speciellt. Det har varit tufft många år där men förra året släppte det.

– Vi har ju så pass många spelare i laget som inte har varit med så mycket när det har varit spöket uppe i Halmstad, så de brydde sig inte alls. Så därför blev det som det blev. Det var bara en vanlig match.

HIF lyckades alltså skrämma bort Örjans Vall-spöket. Kanske inte bara för att det i HIF fanns många spelare som tidigare inte hade spelat så mycket med “Sundets Pärla” på Örjans Vall, utan även de många HIF-supportrar som hade tagit sig till Örjans Vall för att stötta sitt lag, gjorde sitt till.

– Det var som att spela på hemmaplan. För oss HIF-spelare så var det kul, men Halmstad-spelarna måste ha känt sig illa till mods eftersom de spelade på hemmaplan och vi hade bättre stöd, hade jag tyckt, säger Mattias.

Halmstads BK har inför matchen mot HIF imorgon kl. 19.00 (läs måndag) släppt in 20 baklängesmål. Kanske kan HIF utöka den målskörden till 27 insläppta mål för HBK, genom att göra en favorit i repris sedan matchen mot Trelleborgs FF?

Sju mål på bortaplan är det inte många lag i världen som gör. Men man kan ju alltid hoppas, avslutar Mattias Lindström.