Bosman – eller “If I Could Turn Back Time”

Cher hade en megahit på 90-talet med låten “If I Could Turn back Time”. Samma fras, fast då säkerligen på belgiska, går säkerligen Jean-Marc Bosman och nynnar på fortfarande. För även om han just då, för femton år sedan, var nöjd med domstolen gav honom rätt, fick han ångra det bittert efteråt och än idag.

Allt började redan 1990. J-M Bosmans kontrakt med RC Liége hade gått ut. Han fick ett kontraktsförslag från den franska klubben Dunkerque. Men Liége vägrade släppa honom utan ersättning, allt enlighet med de dåvarande reglerna i europeisk fotboll.
J-M blev upprörd och när en jurist förklarade för honom att detta var fel, vände sig Bosman och juristen till en domstol där han hävdade att fotbollens regler stred mot det antagna föredraget i Rom. I Romfördraget antogs EU-stadgarna om fria rörelser över gränserna för arbete.Jean-Marc Bosman

Bosman tog fallet till EG-domstolen i Luxemburg. Efter lång juridisk strid vann han i rätten och den 15 december 1995 (mer än fem år efter det att han ville lämna Liège 1990) gav domstolen honom och alla andra fotbollsspelare från EU-länder rätten till en free transfer då deras kontrakt gått ut, med kravet att de då gick till en annan klubb inom EU.
Tidigare hade professionella klubbar (med undantag av spanska klubbar) kunnat hindra spelare att flytta även om deras kontrakt gått ut. Dessutom kan en spelare komma överens med en annan klubb om en free transfer sex månader innan hans kontrakt går ut.

EG-domstolen beslutade också att klubbarna inom EU skulle tillåtas ha valfritt antal spelare som var medborgare i EU-länder, enligt principen om fri rörlighet, rätt att ta anställning inom hela EU. Det var ett krav Bosman drev eftersom Dunkerque hade hittat en annan utlänning under tiden. Regeln var då max två utlänningar i en klubb, vilket stoppade Bosman även om Liège släppt honom.

I dag är Jean-Marc Bosman en fattig man och bor i sin mors hus sedan hans fru lämnade honom.
Processen kostade så mycket att han fick sälja sitt hus. Det blev ingenting av med hans flyttning till den franska klubben, och fotbollskarriären fick sitt bittra slut i mindre klubbar 1996.
Jag fick betala dyrt för att jag attackerade ett mäktigt system, och eftersom fotboll var mitt yrke, ( jag hade ingen annan utbildning), lever jag i dag nästan uteslutande på arbetslöshetsersättning. Bosman-domen betydde mycket för andra fotbollsspelare, mer än vad den gjorde för mig. Jag ville inte göra en rättssak av detta, men jag ansåg mig tvingad till detta av mitt samvete. Men att jag fick rätt betydde också att min karriär som spelare var slut.

(Källor: SvFF, Wikipedia, Footballindustry, Famousbelgians)

***

Hur Bosman-domen påverkar de mindre klubbarna i allmänhet och vår klubb, HIF, i synnerhet kommer jag ta upp till nästa gång.

Vad är din åsikt i Bosman-domen. Var det rätt eller fel och hur tycker du att det påverkat fotbollen? Kommentera gärna och du är välkommen att slänga iväg ett e-post.

4 kommentarer

1. Är bosman pank än idag? Vill minnas att det skett insamlingar. Och var och när har han sagt det du citerar honom på? Om du citerar någon vore det bra att veta var citatet är taget eller har du själv intervjuat honom nyligen?

2. Rättelser gjorda (källor). Bosman fick en del allmosor från diverse klubbar och andra spelare till en början. Han fick även möjlighet att föreläsa om ämnet. Men idag är det mesta tyst runt omkring honom.
    Pank är relativt uttryck…

3. Nä pank är inget relativt uttryck. Antingen är man det eller så är man det inte.
    Försöker inte dissa din text utan är bara nyfiken på hur det verkligen ligger till med mr bosman idag. Min fick inte känslan för om det var ett gammalt citat eller inte.

4. Bosmandomen var ofrånkomlig, hade inte Jean Marc drivit igenom det så hade EU gjort d istället. Det komiska i kråksången är att Uefa tror att de kan göra vad som helst, men i slutändan är det alltid EU som har makten! Det råder fri rörlighet för varor och tjänster inom unionen, således även för arbetskraft-fotbollsspelare. Så de som tror att den sk 6+5 regeln kommer gälla kan tänka om, står i direkt strid med EU och således ej genomförbar.. För övrigt trevlig text men gör mig en tjänst och referera aldrig till Wikipedia igen!