Atiba Hutchinson med hattrick av assist

040128 Fotboll, Allsvenskan, Helsingborg, nyförvärv: Atiba Hutchinson © Bildbyrån - 27313

Atiba Hutchinson, som spelade i HIF mellan 2004 och 2006, har sedan 2013 tillhört turkiska storlaget Besiktas där han numera även bär kaptensbindeln.

Hutchinson föddes i Brampton, Kanada i 1983, och har via sejourer i bland annat Öster, HIF, Köpenhamn och PSV hamnat i Besiktas sedan 2013. Numera bär mittfältaren som sagt kaptensbindeln, vilket inte är speciellt underligt med tanke på all rutin den 38-åriga spelaren besitter.

Hutchinson har stått för ännu en stabil säsong i Turkiet för sitt lag, som har legat kring toppen av tabellen i princip hela säsongen. Efter att för några dagar sedan ha förlorat med 1-0 borta mot Loret Sadikus Kasimpasa, var Besiktas under onsdagskvällen tillbaka på planen igen. Denna gången var det femteplacerade Alanyaspor som stod för motståndet, och Atiba Hutchinson startade i vanlig ordning på mittfältet för sitt lag, såväl som bar kaptensbindeln.

Matchen slutade 3-0 till Besiktas efter att Hutchinson stått för alla tre målpassningarna till Cenk Tosun, Rachid Ghezzal respektive Georges-Kevin N’Koudou. Den insatsen innebär att vår gamle mittfältare nu står på fyra mål och sju assist på de totalt 29 matcher han medverkat i den här säsongen. Samtidigt ligger Besiktas, i och med onsdagens seger, kvar på första plats med 67 poäng på 31 matcher och hela fem poäng ner till Fenerbahce på andraplats.

Nio omgångar återstår nu av serien, och just Besiktas nästa match spelas på söndag då man möter bottenlaget BB Erzurumspor på bortaplan.