Återkomsten

1-0(1-0)

Publik: 10093

Olympia, Helsingborg

I sista stund tog fick David Accam veta att han blivit petad från Ghanas VM-trupp. Han satte sig på första bästa plan för att komma hem till Helsingborg och ansluta till truppen som tog emot Falkenberg på söndagen.  Så det var inte bara Henrik Larsson som återkom till Olympia under dagen.

David Accam
David Accam återkom till Olympia strax innan matchstart.

Strax innan avspark förbyttes det fina vädret mot mörka moln, en och annan blixt sågs leta sig ner bortom den östra läktaren och regnet började ösa ner över Olympia.

HIF var det spelförande laget i inledningen och ett par chanser framför mål, bland annat Loret Sadiku, men han förlorade bollen i skottögonblicket. Det var tydligare att man ville spela rakare och inte hålla på att passa bollen i sidled som man gjort de senaste matcherna.

En knapp kvart in i matchen spelar sig Falkenberg fram genom HIF och var så när att sätta ledningsmålet men Pär Hansson avvärjde med en fin benparad.

Vid samma tidpunkt blev Simovic sittande i mittcirkeln och strax efter ledd av plan. Det var färdigspelat för den unge anfallaren och in kom istället David Accam som möttes med stort jubel från hemmafansen.

Falkenberg kom inte framåt under den första halvtimmen, istället trummade HIF på och hade några giftiga inlägg men utan att någon mötte dem. Smárason var närmast att slå in bollen men Otto Martler i Falkenbergsmålet var med och stötte bollen till till hörna.

Samone Falkman
Smárason var nära att ge HIF ledningen.
Foto: Samone Falkman

Minuten innan halvtidspausen slog han till – David Accam. Han fick bollen och gick framåt i banan innan han sköt och bollen studsade sig fram under Martler i målet och 1-0 var ett faktum. Han ville verkligen visa att Ghana gjorde fel som ratade honom.

i den tredje stopptidsminuten var det nära att HIF utökade. Khalili fick bollen till höger och avancerade in i straffområdet innan han försökte slå in den på bortre. Men bollen gled utanför och Smárason hann inte fram för att slå in den.

Falkenberg pressade på mer under starten av andrahalvlek, men det var ändå HIF som kom till halvlekens första farlighet när Abbe slog in bollen till Smárason som försökte med en cykelspark men fick inte till det i kamp med en försvarare.

Sadiku hade en fin möjlighet att utöka ledningen med en timme spelat när han nickade bollen förbi en utrusande Otto Martler men bollen fick för mycket fart när han sen skulle hinna upp den och vinkeln blev för snäv när han han skulle slå bollen i mål.

Ju längre halvleken led blev spelövertaget för HIF mer och mer påtagligt. Man verkade kontrollera Falkenberg som inte hade mycket framåt över huvud taget. Istället hade Gashi och Björkman fina lägen där de prövade Otto Martler i Falkenbergsmålet.

Foto: Bjarki Tordarson
Gashi gjorde en bra match.
Foto: Bjarki Tordarson

Med kvarten kvar så plockade Roar av Smárason och satte in Álvaro Santos ensam på topp. Tio minuter senare i samband med att man bytte boll för att den tydligen var för sumpig bytte man även ut Christoffer Andersson och satte in namnen Elias.

Med fem minuter kvar tog Accam bollen och drev in i Falkenbergs straffområde innan han sköt rakt på målvakten som lämnade retur men Álvaros skott täcktes av en försvarare.

Med en minut kvar av stopptiden var det nära att Falkenberg kvitterade. Ett inlägg från höger slogs in och på bortre stolpen kom en Falkenbergsspelare farande och var nära att stöta in 1-1.

Men det blev inte något mål för Falkenberg. Accams mål blev det enda och HIF vann fullt rättvist sista matchen innan VM-uppehållet.

Mål: Accam

Gula kort: Sadiku

Startelvan: Hansson – Uronen, Björkman, Johansson, Krafth – Sadiku, Gashi – C. Andersson (83), Khalili, Smárason (75) – Simovic (18)

Avbytare: Linde, Santos (75), Achinioti-Jönsson, Boateng, Kinnander, Accam (18), E. Andersson (83)

Björn Velander BBL

1 kommentar

1. Jag hade helt missat den återkomsten så när Simovic tvingades byta blev jag först inte klok på vem det var: för kort för Ema & för klen för Alvaro, men som tur var visade han det själv i slutet på första halvlek -:)

Utan Davids poänggivande inhopp kändes det som en repris på Åtvidmatchen: kraftig bollövertag, fler fina chanser men antingen bristande kvalité i avsluten eller oflyt/bra räddningar – som tur var gjorde Otto Martler inte en sådan på Davids skott med knapp styrfart, men annars var Henkes FFF en trevlig bekantskap. De försökte spela fotboll och inte bara ligga på defensiven & kontra så hoppas de grejar nytt kontrakt!

Måste vara väldigt skönt för Roar & Co att få med sig en positiv känsla av denna ytterst röriga vårsäsong, med både mål, seger & marginal neråt i tabellen – så kan avstampet efter VM-pausen säkert bli positiv och får man hoppas innebära mer klättring i tabellen…

1 trackback/pingback

1. Veckan som gick – Tack Mr Appiah! : | Allt Om HIF |