AOH gratulerar David Boysen och Victor Pálsson på födelsedagen…

Matchen mot mff blev Victor Pàlssons sista i den röda tröjan Foto: Samone Klinteberg

Två mittfältare – två olika avtryck under sin tid i klubben. Dock har de båda mittfältarna något gemensamt och det är att båda firar sin 30:e födelsedag just idag!

Islänningen Victor Pálsson anslöt till HIF sommaren 2014 efter en mindre lyckad period i NY Red Bulls. I Helsingborg blev han omåttligt populär för sin uppoffrade spelstil och Pálsson växte ut till något av en ryggrad i försvaret under Peter Larssons skadefyllda vår under den efterföljande säsongen. Pálsson lämnade tidigt island för att danska AGF Århus. Redan efter två år i Danmark lockade Liverpool över honom till de brittiska öarna. I storklubben imponerade islänningen som bla agerade kapten i reservlaget. Något A-lagsspel blev det dock inte och efter en kortare utlåning, till Dags & Red, så lämnade han för spel i skotska Hibernian. Det blev dock bara en säsong i Skottland innan resan gick vidare till NY Red Bulls.

Trots att han skrivit ett längre kontrakt med HIF så tvingades klubben, pga svag ekonomi, sälja honom efter ett drygt år. Ny klubbadress blev danska Esbjerg och efter det så har karriären gått vidare i klubbar som FC Zurich, och sedan 2019, i tyska Darmstad 98 där tysken imponerar i match efter match.

– Det har varit helt underbart att spela inför HIF-supportrarna och jag har känt att de var på min sida hela vägen. Det är sådana saker som gör att det här var min karriärs tuffaste beslut, berättade Victor Palsson till hd.se i samband med att han lämnade klubben

Totalt blev det 33 allsvenska matcher och tre mål i HIF-tröjan.

190425 Helsingborgs David Boysen jublar efter sitt 1-1 mål under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och GIF Sundsvall den 25 april 2019 i Helsingborg.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92291

Vad gäller David Boysen så har den dansk-israeliske mittfältaren kanske inte skrivit in sig i HIF-historien på samma sätt. Mittfältaren anlände från Elfsborg där den utlovade speltiden uteblev. Sett till Boysens karriär så har han tydligt visat att när han får förtroende, och därmed speltid, så kan han växa ut till en riktig nyckelspelare. Förhoppningar om detta fanns även i HIF men även hos Skånes Stolthet så uteblev den. Tre starter och sju inhopp var nog inte vad 28-åringen hoppades på när han skrev på ett kontrakt på 2+1 år.

Istället återvände han till Israel men denna gången inte till sin tidigare klubb, Beitar Jerusalem, utan till Sektzia Nes Tziona som låg sist i den israeliska högstaligan. 30-åringen, som avverkat ett 15-tal klubbar under sin karriär blev dock kortvarig även i denna klubben. Efter bara några månader så hamnade han i en annan israelisk klubb, Hapoel Hof HaGalil. Sedan sommaren 2020 återfinns dock “Katz” betydligt närmre nämligen i FC Helsingör på andra sidan sundet

Vi på AOH gratulerar de båda 30-åringarna på födelsedagen