Inför- med PO

Eftersom det är relativt tidig matchstart i morgon (14.00) så valde vi att söka PO i eftermiddag och fick tag på honom när de precis passerade Åstorp på väg mot Linköping där laget ska övernatta inför morgondagens match i Åtvidaberg på den klassiska Kopparvallen. Ja klassiska och klassiska, det är väl iofs bara namnet kvar. Kopparvallen är ombyggd och ser numera ut som en arena istället för den klassiska fotbollsplanen med klubbhuset i bakgrunden.

Hur ser det då ut inför morgondagen?

– Jo det ser bra ut. Vi jobbar vidare i vår process och har tre spelare som inte är med upp. Det är Rachid (skada i höfttrakten som möjligtvis gjort inverkan på prestationerna senast) som är borta. Även Jere Uronen är borta. Här handlar det om ett svullet knä efter en “knäkollision”. Sedan är ju Edman fortsatt borta men har gjort två träningar för fullt med laget. Men han har naturligtvis fortfarande en bit kvar till matchformen.

Edman är viktig tycker jag, rutinen och arbetet runt laget.

– Jo det stämmer. Men alla spelarna måste leverera hela tiden. På träning och på match. Alla kommer få speltid och måste sköta sin träning och eventuella rehab för att kunna leverera när tillfället kommer. Edman är viktig oavsett var han är. På planen, på bänken eller läktaren. Ifjol startade han ärligt talat inte heller så många matcher men spelare med hans inställning behövs.

Då blir det samma startelva som senast?

Det får vi se i morgon. Men det är kul att vi äntligen får chansen att starta med samma elva. Därmed inte sagt att det blir så.

Sundin gjorde ju en bra match senast.

Det stämmer och i morgon är första gången vi har samtliga fyra anfallare tillgängliga för spel. Det känns som att vi är på gång helt enkelt.

– Visst, vi kanske borde ha tagit fler poäng men det är små marginaler. Vi kunde med lite flyt i avslutningarna faktiskt haft nio poäng. Och just avslutningarna i matcherna är något som vi är nöjda med. Ja, förutom att vi inte får in bollen. Men det kommer om vi bara fortsätter att jobba på.

– Men vi måste höja vår lägstanivå. Lite bättre har det blivit i matcherna men ännu har vi en bit kvar.

Åtvidaberg då?

– Ett lag som fått en drömstart och kanske inte kan ses lika mycket som nykomlingar som de är. De flesta spelarna har redan allsvensk rutin från förra gången de var uppe. Åtvid är ett lag som vi upplever som olikt hemma och borta. De är riktigt bra på hemmaplan och det är där vi lagt vår scouting. Kanske kommer de att drabbas av den avstängning de fick senast, men det återstår att se.

– Vi kommer i alla fall att göra allt vad vi kan för att få med oss poängen därifrån i morgon!

Då återstår det bara att önska lycka till i morgon!

– Tack ska du ha.

Trolig startelva: