Ymer & Experten presenterar Allsvenskan 2010 – GAIS

Vi drar vidare med vår presentation av de Allsvenska lagen 2010. Denna gången gör vi ett av tre nedslag i Göteborg;

GAIS

Arena: Gamla Ullevi (Kapacitet: ca 19.000)
Meriter: SM-guld: 1919, 1922, 1931, 1954, – Svenska cupen: 1942 – Allsvensk mästare (ej sm-status): 1925, 1927

Historik:
GAIS som går under smeknamnet Makrillarna, (på grund av grund av att deras grönsvartrandiga tröjor samt vita byxor och strumpor påminner om makrillens randiga rygg och vita buk), bildades redan 1894 och startade upp fotbollsverksamhet 1897. GAIS spelar sina hemmamatcher på nya Gamla Ullevi, som de delar med Örgryte och IFK Göteborg.

GAIS är ett av de anrika lagen i Sverige och före 1950-talet var GAIS ett av de mest framgångsrika lagen i Allsvenskan, men från 50-talet och framåt har GAIS många gånger pendlat mellan Allsvenskan och lägre serier. Tre gånger har GAIS till och med varit nere och vänt i den tredjen divisionen.

Denna sejouren i Allsvenskan har varat sedan 2006. De kvalade upp 2005 genom att slå ut Landskrona Bois. GAIS slutade på elfte plats förra säsongen.

HIF möter GAIS (preliminärt):
3 Maj (b)
3 Oktober (h)

HIF-relaterad kuriosa:
Senaste matchen HIF mötte GAIS var i Allsvenskan 2009, den 23 Augusti, på Olympia. Matchen slutade med en 1-0 seger till GAIS i en match där inte mindre än 9 gula och 2 röda kort delades ut.

Ymer analyserar:
GAIS har tappat en av deras förgrundsfigurer från förra året, Pär Ericsson, till IFK Göteborg och dessutom Mattias Lindström till HIF. En spelare som jag trodde skulle försvinna (han själv också säkert) är ju Wanderson. Nu ser det väl ut som om Wanderson, som är den stora stjärnan i laget, försvinner åtminstone senast till sommaren. Och de har inte fyllt ut de tomrummen som Ericsson och Lindström skapat.
Dessutom, frågan är egentligen befogad, hur mycket kommer Wanderson bidra med då han säkerligen i sitt huvud redan har flyttat? Jag tror GAIS kommer få kämpa hårt för allsvensk status 2011.

Allsvensk slutplacering: 13-16 plats

Experten, Jonas Dahlquist analyserar:
Här blir jag lite partisk eftersom jag känner Alexander Axén litegrann, en vansinnigt trevlig kille och en härlig karaktär. Han är minst lika intresserad av engelsk fotboll som jag är, och det säger en del. GAIS klarade sig kvar nästan enkom på grund av Wanderson förra säsongen, och att han stannar till sommaren garanterar ett gäng mål framåt som kan visa sig viktiga till slut. GAIS kunde vara riktigt bra mellan varven, för att sedan vara direkt usla. Den ojämnheten måste de slipa bort. De hänger kvar med pytteliten marginal, tror jag. Eller så åker de ur.

Allsvensk slutplacering: 13-16 plats