Visst var det jobbigt

Visst var det jobbigt, om än inte helt oväntat, med förlusten och plattmatchen mot Örebro. Vi var nog många som hade våra farhågor med tanke på hur det gått det senaste åren i ”gnällbältet”.

Att MFF tillfälligtvis fick låna serieledningen stör mig mindre. De kommer förmodligen också att dippa vid något tillfälle.

Matchen som avgör vilket som är Sveriges bästa lag blir förstås derbyt. Vinnaren där kan förmodligen (även om inte är helt säkert) börja planera för guldbanketten.

Själv brukar jag försöka leva efter devisen: spill inte onödig energi på att reta dig över något som du inte kan förändra eller påverka. Det gäller också efter en förlust. Visst säger rapporterna att HIF-arna överlag gjorde en bedrövlig insats och jag såg ju själv på TV hur Per Hansson klantade sig vid första målet. Men det är historia nu. Och det går inte att skriva om historien.

Kanske var ÖSK-förlusten också en nyttig väckarklocka. Även om segern mot Trelleborg var klockren så missades det en hel del chanser och de senaste omgångarna har känts lite halvdarriga. Nu är det dags att hitta tillbaka till det vägvinnande spelet från vårsäsongen.

Jag ser på Facebook att det pågår en debatt om Marcus Lantz framtid och det är väl inte så märkligt att fansen engagerar sig i nuvarande lagkaptenens öde.

En sak som jag reagerar på är att några föreslår att han ska placeras i frysboxen, på grund av ryktet att han redan skrivit på för BoIS. Jag har ingen aning om huruvida han har klart med någon ny klubb eller ej – men så länge han tillhört HIF ska han givetvis spela.

Det är, enligt min väldigt bestämda uppfattning, tränarens skyldighet att mönstra bästa tänkbara lag i alla matcher. Det är en skyldighet han har mot klubben, mot laget, mot publiken och mot sponsorerna!

Precis som det är spelarens absoluta skyldighet att göra sitt bästa så länge han har kontrakt och lön.

Egentligen är det här självklarheter, men det finns klubbar som agerar annorlunda och därmed sviker sina uppdragsgivare.

Att spelare byter klubbar är en del av sporten,spelet och affärsidén. HIF säljer och köper spelare. En del kommer till och med som Bosman. Det får vi leva med.

Fokus nu måste i alla fall ligga på att slutföra resten av säsongen så det att det blir vi HIF-vänner som får fira guldet!

We expect every man to do his duty – som amiral Nelson en gång sade, på ett ungefär!