Uronen klar för franska Brest

150830 Helsingborgs Jere Uronen deppar efter den allsvenska fotbollsmatchen mellan Helsingborg och Malmö FF den 30 augusti 2015 i Helsingborg. Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN / Cop 166

Jere Uronen, som spelade i HIF mellan 2012 och 2016, lämnar nu belgiska KRC Genk. Karriären fortsätter i franska Stade Brest enligt franska publikationen Ouest France.

Jere Uronen föddes den 13 juli 1994 i finska staden Åbo och inledde sin fotbollskarriär i Turun Palloseura, även känt som bara TPS. Redan som 17-åring, efter blott 19 matcher i a-laget, blev finländaren dock värvad av Helsingborgs IF i en affär värd flera miljoner kronor. Från och med säsongen 2012 kom finländaren att bilda ytterbackspar med Emil Krafth, som värvades från Öster i samma vända.

I 2016, efter totalt sex mål och 13 assist på 90 matcher i Helsingborg, gick Uronens karriär så småningom vidare till belgiska Genk. På fem och ett halvt år i Belgien blev det hela 168 matcher, en ligatitel samt två cuptitlar för ytterbacken. Med endast ett år kvar på kontraktet och allt mindre speltid lider det kapitlet dock mot sitt slut nu.

För en övergångsavgift som rapporteras ligga kring 30 miljoner kronor värvas Jere Uronen nu av franska Stade Brestois. Laget kom på 17:e plats av 20 under förra årets säsong av Ligue 1 och ersätter nu Romain Perraud, som värvats av engelska Southampton, med just Uronen på vänsterbackspositionen. Övergången lär bli klar i början av nästa vecka.

Ett antal procent av den 30 miljoner gilla övergångssumman kommer tillfalla HIF i samband med denna affär, i form av solidaritetsersättningen som tillfaller alla klubbar som en spelare huserat i mellan 12 och 23 års ålder. Ett välbehövligt klirr i kassan för Skånes Stolthet alltså, samtidigt som Uronen får sig en spännande ny utmaning i Frankrike.

Vi på AOH önskar Jere Uronen all lycka och framgång i sin nya klubb!