U21 går fortsatt tungt – trots segern senast

Darijan Bojanic stod för ett snyggt frisparksmål i segermatchen mot Blåvitt Foto: Samone Klinteberg
Darijan Bojanic stod för ett snyggt frisparksmål i segermatchen mot Blåvitt
Foto: Samone Klinteberg

HIFs U21 tog en efterlängtad vinst, den första för laget i slutsspelsserien, hemma mot IFK Göteborg tidigare i veckan.

Ett långt landslagsuppehåll går mot sitt slut och i helgen är det så dags för Allsvensk fotboll igen. För den som velat stilla sitt HIF-sug under detta uppehåll så har U21-laget spelat två matcher de senaste två veckorna. Först åkte man upp till Göteborg för att ta sig an BK Häcken, men där åkte laget på en riktig käftsmäll. Häcken vann med förkrossande 6-1 där HIFs Jesper Lundborg putsade till siffrorna något. I och med det nederlaget stod HIF då på fyra raka förluster i U21-seriens B-slutspel. Men i tisdags kom så lagets efterlängtade seger.

Tränare Tuvesson ställde ett ungt lag på banan i hemmamötet mot IFK Göteborg på Olympiafältets plan 5. Och de öppnade matchen piggt. Redan efter fem minuters spel tog HIF ledningen genom Jesper Lundborg. Samma spelare nickade sedan även in 2-0 en kvart in i andra halvlek. HIF punkterade sedan matchen när Darijan Bojanic sköt in en snygg frispark till slutresultatet 3-0.

Laget som besegrade Blåvitt på tisdagskvällen var följande:

Startelvan: 30. Kalle Joelsson – 29. Jesper Björkman, 27. Jonatan Olsson, 34. Alexandre Ricourt, 35. Niklas Svensson – 7. Mattias Lindström, 37. Niklas Jönsson, 19. Darijan Bojanic, 20. Emmanuel Boateng – 23. Arton Jashari, 25. Jesper Lundborg

Avbytare: 21. Charlie Weberg, 24. Alexander Engholm, 33. Max Svensson, 36. Henrik Bellman, 39. Ilja Jurisic (mv)

I en haltande tabell (B-slutspelets grupp 2) där lagen spelat olika antal matcher, ligger HIF just nu sist på tre poäng med en match kvar att spela. Den matchen spelas i slutet av oktober mot Kalmar FF på bortaplan.

Emil.Carlsvärd.BBL