Två spelare lämnar HIF

Arnór Smárason lämnar HIF
Foto: Bjarki Tordarson

Igår Robin Simovic – idag Arnór Smárason. Inom 24 timmar har två spelare lämnat Helsingborgs IF för nya utmaningar.

Det är alltså två offensivt lagda spelare som har lämnat klubben inom ett dygn. Vid lunchtid idag stod det klart att “Smara” lämnar för en allsvensk konkurrent, nämligen Hammarby IF. Det var Hammarby som först bekräftade övergången på sin hemsida, där HIF nu också har kommunicerat ut nyheten.

Smárasons 2015 har varit en säsong som gått både upp och ner. Det började tufft när han redan inför säsongen fick reda på av manager Henrik Larsson att han inte längre var önskvärd pga sin höga lön. Därefter fick han agera högerback under försäsongen och cupspelet för att sedan åsidosättas helt och hållet. Då kom båda parter överens om en utlåning där Arnór försvann iväg till Ryssland och Torpedo Moskva. Där blev det två mål på elva matcher. Nu i höst kom han sedermera tillbaks till HIF där han under sluttampen var en av klubbens bästa spelare, och totalt under hösten gjorde islänningen fem mål på fjorton matcher. Efter säsongen var beskedet från HIFs ledning fortfarande detsamma, Smárason var tvungen att söka en ny klubb. Nu lämnar han alltså di röe efter 2,5 år för Hammarby där han skrivit på ett treårs-avtal.

– Det här känns riktigt bra, jag är stolt och glad över att komma till Hammarby. Det ska bli väldigt kul att vara med i det projekt som Hammarby är inne i, och jag kommer att ge allt för laget, säger Arnór till Hammarbys hemsida.

I HIF blev det totalt 71 matcher och 16 mål för islänningen, varav 55 matcher och 12 mål i Allsvenskan.

– Jag kommer ta med mig många bra minnen från min tid i Helsingborg. Under min tid i klubben har jag lärt känna många fantastiska människor. Jag önskar HIF all lycka till nästa säsong! Slutligen vill jag tacka fansen för allt stöd i svåra tider. Det har inte alltid varit lätt men ni har varit fantastiska, säger Smárason till HIF.se.

Manager Henrik Larsson tar till de stora orden i sitt avsked:

– Arnór är ett av de största proffsen jag träffat under min fotbollskarriär. Att hantera situtionen på det sättet är det inte många som klarar av. Jag önskar honom verkligen all lycka till i sin nya klubb.

Robin Simovic lämnar också HIF, för sitt första äventyr utomlands
Foto: Bjarki Tordarson

Igår stod det även klart att anfallaren Robin Simovic lämnar klubben. Efter en stark säsong 2015 som HIFs bästa målskytt med sina tolv fullträffar fick Robin ögonen på sig från klubbar utomlands. Till slut föll hans val på Japan och klubben Nagoya Grampus, som befinner sig i den japanska högstaligan. Under veckan som gått var Simovic över i Japan för att bekanta sig med sin nya klubb och fixa klart med de sista papperna. Igår bekräftades så övergången även från HIFs håll.

– Det är ett bra steg för mig. De har visat att de verkligen tror på mig på alla möjliga sätt. Diskussionerna har pågått i några veckor och jag fick en väldigt bra bild när vi träffades första gången, säger Robin Simovic till HIF.se och fortsätter:

– Tiden i HIF har varit fin. Det har varit väldigt lärorikt och jag känner att jag mognat under de tre säsonger jag varit här. Det har varit både bra och dåliga stunder som har gjort mig mer erfaren.

Robins nya klubb, Nagoya Grampus, har spelat samtliga säsonger i Japans högstaliga J. League och är ensam med det tillsammans med två andra klubbar. Nagoya vann ligan 2010, deras första ligatitel. En kul kuriosa är att Arsenals nuvarande tränare, Arséne Wenger, var manager för den japanska klubben under 90-talet.

Innan Simovic lämnar klubben, för den här gången, passade han på att ge en julhälsning till alla HIF-supportrar via HIF.se:

– Vi har en skön gemenskap i gruppen och så är det min första klubb i Allsvenskan, så det är såklart speciellt. Sedan inte minst alla trogna fans. Jag önskar alla HIF-supportrar en god jul. Det har varit fantastiskt spela för er och ni har alltid visat härligt stöd. Fortsätt bara framåt så kanske vi ses i framtiden.

Manager Henrik Larsson om övergången:

– Jag önskar Robin lycka till på sina nya äventyr och tackar för samarbetet i år.

Totalt blev det 76 matcher i den röda tröjan och 23 mål för 24-åringen, varav 64 matcher och 20 mål i Allsvenskan.

Vi på AOH tackar både “Smara” och Robin för allt de gjort för klubben, önskar de lycka till i sina fortsatta karriärer och välkomna åter!

Emil.Carlsvärd.BBL