Officiellt: Ny målvakt klar för klubben

Tomer Chencinski är klar för HIF

HIF har idag gjort klart med sin tredje värvning inför den kommande säsongen. Pär Hanssons ersättare är på plats och det är israel-födde kanadensaren Tomer Chencinski som skrivit på för klubben.

Vissa av er kanske känner igen namnet Tomer Chencinski, vissa gör det inte. Det är nämligen så att Tomer redan tidigare i höst var och besökte HIF och provtränade för klubben. Henrik Larsson och resten av tränarstaben fick då möjlighet att titta närmare på den 31-årige målvakten. Vissa av er känner kanske även igen honom från sin tidigare sejour i Allsvenskan, då han tillhörde Örebro SK 2012.

– Jag fick goda intryck när han var här och provtränade. Han är i en bra ålder, träningsvillig och med en bra attityd. Jag ser verkligen fram emot att han ansluter till truppen i januari, säger HIF:s manager Henrik Larsson i ett pressmeddelande.

Chencinski föddes i Tel Aviv i Israel men flyttade redan som åttaåring till Kanada där han har växt upp. Sedan dess har hans fotbollskarriär varit väldigt hektisk med många klubbyten. Han har bland annat samlat på sig erfarenheter i länder som USA, Moldavien, Israel och Finland. Som jag nämnde innan har han även varit en sväng i Sverige tidigare, då han gjorde 14 matcher för ÖSK i Allsvenskan säsongen 2012.

Tomer Chencinskis egna ord om övergången:

– Jag ser väldigt mycket fram emot att börja spela för HIF. Jag har bara fina minnen från min tid i Sverige och vill skaffa mig många nya. Jag kan helt enkelt inte vänta på att få börja! De dagar jag hittills spenderat i Helsingborg gav mig ett väldigt imponerande intryck av klubben. Jag ser fram emot att hjälpa laget på bästa möjliga sätt.

Han kommer närmast från Rovaniemi i Finland där han tillhört klubben FC Santa Claus som ligger i finska andradivisionen (Kakkonen). En tidig julklapp alltså för alla HIF-supportrar!

31-åringen kommer att ansluta till resten av truppen vid säsongsstarten. Han har skrivit på ett tvåårskontrakt med option på ytterligare ett år.

Varmt välkommen till Skånes Stolthet Tomer hälsar vi på AOH!

Fakta:
Namn: Tomer Chencinski
Född: 1984-12-01 i Tel Aviv, Israel (31 år)
Längd: 190 cm
Position: Målvakt
Landskamper: 1A (Kanada)
Moderklubb: Robert Morris Colonials
Klubbar: Robert Morris Colonials, Fairleigh Dickinson Knight, Toronto FC (2007), Detroit Ignition (2007-2008 futsal), Newark Ironbound Express (2008), Nistru Otaci (2008), Harrisburg City Islanders (2009-2010), Vaasan Palloseura (2011), Örebro SK (2012), Maccabi Tel Aviv (2013-2014), Hakoah Amidar Ramat Gan (2014), Hapoel Nir Ramat HaSharon (2014), RoPS (2015), FC Santa Claus (2015) HIF (2016-)

Emil.Carlsvärd.BBL