Officiellt: HIF värvar vidare – ny back klar

Viktor Ljung är klar för HIF
Viktor Ljung är klar för HIF!

HIF är i full gång med arbetet inför nästa säsong och fortsätter nu att förstärka truppen. Fjärde man in är ytterbacken Viktor Ljung, som presenterades under måndagseftermiddagen.

Viktor kommer närmast från Halmstad BK som nyligen åkte ur Allsvenskan och som spelar i Superettan nästa säsong. Den 24-årige ytterbacken är även fostrad i Hallandsklubben. Han valde att ta steget över till HBK som 12-åring från sin moderklubb IS Örnia, och gick sedan genom alla juniorlagen hela vägen upp till A-laget. Den allsvenska debuten kom säsongen 2010.

– Vi får in en försvarare som kan spela både på höger- och vänsterkanten. Det är en explosiv spelartyp och det ska bli spännande att samarbeta med Viktor. När vi tar in nya spelare ser vi till deras potential och om det är en hungrig spelare som vill gå längre och ta flera steg till i sin karriär, säger manager Henrik Larsson i ett pressmeddelande.

Säsongen 2014 fick Viktor sitt stora genombrott i Allsvenskan. Han medverkade i 24 av 30 matcher och var en viktig spelare för sitt Halmstad som kom på tiondeplats i ligan. Efter en stark säsong fick också andra klubbar upp ögonen för honom, men han valde då att stanna kvar i HBK även säsongen 2015 för att fortsätta utvecklas där. Nu lämnar han dock Halland för Skåne och Helsingborg.

– Det ska bli fantastiskt roligt och jag ser verkligen fram emot åren i Helsingborg. Det är en stor klubb så det var ett enkelt val! Att spela på Olympia är alltid fantastiskt med bra publik och snart en ny arena, säger Viktor Ljung i en intervju med HIF.se.

Den nyss avslutade säsongen var dock en tuff sådan både för Viktor Ljung och för Halmstad BK. HBK placerade sig som sagt på en av nedflyttningsplatserna och spelar 2016 i Superettan, medan Viktor själv har haft problem med skador. Nu är han dock skadefri och är fast besluten om att hitta tillbaka till sin fulla kapacitet i sitt nya lag.

– Detta året blev inte riktigt som jag ville. Men det hade jag tänkt ta igen i HIF, säger Viktor Ljung.

Till HD.se berättar nyförvärvet vidare om året som gått och om sina egenskaper som fotbollsspelare:

– Jag spelade bara 14 allsvenska matcher och det blev inte alls som jag tänkt mig. Det har varit en besvikelse, jag har haft bekymmer med skador och vill bara blicka framåt.

– Jag är ganska snabb och explosiv, min stora styrka är en mot en-spelet i försvaret. Sen gillar jag att följa med upp i anfallen, utmana min motståndare och gå på genombrott. Det är en fördel att jag kan spela på båda kanterna och att jag är tvåfotad… eller ja, nästan i alla fall, säger Ljung med ett skratt.

Ytterbacken, som alltså även kan spela på yttermittfältsrollerna, har skrivit på ett kontrakt på två år med option på ytterligare ett år. Han ansluter till truppen, precis som de övriga nyförvärven, i början av januari när försäsongsträningen drar igång.

Varmt välkommen till Skånes Stolthet Viktor hälsar vi på AOH!

Fakta:
Namn: Viktor Ljung
Född: 1991-04-19 (24 år)
Längd: 185 cm
Vikt: 80 kg
Position: Ytterback/yttermitt
Moderklubb: IS Örnia
Klubbar: IS Örnia (-2003), Halmstads BK (2003-2015), HIF (2016-)

Emil.Carlsvärd.BBL