Tuppkammen har växt på kycklinggänget!

Att det skulle komma en förlust förr eller senare var naturligtvis oundvikligt och en positiv sak med att den kom mot AIK var att man i lugn och ro kunde lämna Råsunda utan att stöta på galna supporters. Det var kanske inte helt oväntat heller att AIK skulle vara som retade lejon efter den senaste tidens motgångar.

Däremot var det förvånande att HIF-spelarna skulle uppträda modiga som kattungar. Det har förvisso blivit några segrar och oavgjorda i tidigare omgångar när spelet inte fungerat fullt ut men så tamt som ”Di röe” uppträdde på Råsunda har jag sannerligen inte sett på länge.

Blev förvisso lite överraskad i paus när jag såg att HIF haft ett litet övertag (54-46) i bollinnehav men siffran som visade att AIK åstadkommit 7-1 i avslut speglade mer det som hänt under första halvlek. Trots att hemmalaget fick sin backveteran Nils-Erik Johansson utvisad efter mindre än en halvtimma.

Det är inte alls ovanligt att ett lag lyfter sig lite med en spelare mindre, men nog trodde jag att HIF skulle kunna utnyttja sitt numerära övertag betydligt bättre? Det var ju hemmalaget som förde matchen och även om HIF hade ett par halvchanser så var segern verkligen inte orättvis.

Sedan är det ju lite kul att läsa att Ungern-floppen Martin Mutumba, som är tillbaka i Stockholm, kaxigt hävdar att AIK är så mycket bättre än HIF och att han själv snart ska bli en ny Ronaldinho. Vilken skämtare. Snacka om att sakna självinsikt.

Conny och P-O har en del att jobba med inför fredagens möte med ”kycklinggänget” från Kalmar. Tuppkammen har växt rejält på dem den senaste tiden och det är en tidig seriefinal som ska avgöras på Olympia. Det gäller alltså att vingklippa ”Nannes” gäng för att behålla serieledningen och hemma hoppas jag verkligen att HIF vill visa att de kan bättre.

Ett resultat i måndags som både gladde och oroade var Trelleborgs klara seger mot Elfsborg. Det positiva var att en av toppkonkurrenterna förlorade samtidigt – det som väcker oro är att TFF är HIF:s näste motståndare i cupen. Men det betyder kanske inte så mycket eftersom varje match lever sitt eget liv?

Jag tycker att det är trist att Erik Sundin fortfarande inte kommit igång på allvar. Saknar verkligen hans löpningar och mål och även om Rasmus gör det bra även i anfallet så känns det som om HIF har för få alternativ framåt. Undantaget var Gefle-matchen då nästan allt fungerade.

Det känns dock i nuläget inte som att vi behöver oroa oss alltför mycket för eventuella proffsuppköpare i sommar, vilket möjligen föreningens kassör kan vara lite missnöjd med. Istället behöver kanske truppen förstärkas med en anfallare?

Först gäller det dock att ordning på spelet med befintliga resurser. Med tanke på tidigare skador var det ju olyckligt att Marcus Nilsson drog på sig en varning med åtföljande avstängning i kommande omgång. Men i backlinjen känns det ganska tryggt ändå.

3 kommentarer

1. En seriefinal på fredag, ja. Men utgången kan mycket väl bli att inget av lagen leder serien när domaren blåser slutsignalen.

2. Rätt. Om det blir oavgjort på Olympia och MFF vinner så går “babyblått” upp i topp!

3. Tror inte det är helt lugnt på proffsuppköparfronten med tanke på Pärs glimrande målvaktsspel är det större chans att han försvinner innan Gerndt, Rasmus eller någon annan utespelare blir aktuell för steget utomlands och den förlusten av vår lagkapten skulle betyda orehört mycket för guldjakten – å andra sidan brukar HIF lösa målvaktsfrågan bra och Daniel skulle säkert göra ett bra jobb, dessutom kan vi hämta hem Oscar om det krisar (frågan är om han vill dock…)och så har vi ju Hapmus på tillväxt…