Träningsrapport 4/5: “Man övar vidare på sitt passningsspel”

190307 Andreas Granqvist under en träning med det allsvenska fotbollslaget Helsingborg den 7 mars 2019 i Palma. Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / Cop 200

Dagens träningsrapport kommer från ett väldigt kallt och regnigt Olympia där bla Granen åter var i träning…

Saknades gjorde: Victor Göransson, Jakob Voelkerling Persson, Ravy Tsouka, Dennis Olsson och Anthony Van Den Hurk.

Adam Kaied från lagets U19 var även han med idag.

Som vanligt tog Marcus Linnér hand om uppvärmningen. Efter detta satte Mattias Lindström upp en passningsövning som var av hyfsat enkel karaktär.

Andreas Granqvist var med på uppvärmningen samt den enkla passningsövningen men spenderade resten av dagens träning tillsammans med Dale Reese där han gjorde olika typer av övningar utan boll. Han klev av efter drygt 40 minuter.

Mattias Lindström satte även upp en lekfull övning tillsammans med truppen. Jörgen Lennartsson har fått mycket beröm för hur han har fått ihop gruppen och fått spelarna sammansvetsade, men Mattias Lindström ska även han ha stort beröm för detta då hans roll i det lekfulla på träningen även har varit en stor bidragande faktor till att truppen är såpass harmonisk som den är.

Man spenderade resterande del av träningen till endast en övning. Man satta upp 4 minimål i en hyfsat stor kvadrat och gav västar till 5 spelare. Dessa skulle senare jaga bollen från resterande spelare, fick de tag i densamma, fick de också möjlighet att göra mål på de fyra målen. De resterande spelarna var tvungna att använda få touch och hålla bollen inom sig.

Övningen såg till en början sådär ut, men blev bättre ju längre träningen gick. Man övar som sagt vidare på sitt passningsspel, tempot ska vara högt. Man är alldeles säkert inställd på att man kommer behöva flytta lagdelar i Brages låga försvar på Söndag och då krävs ett högt bolltempo.

Träningen i ösregnet på Olympiafältet idag var av ganska lätt karaktär och man bröt efter lite mer än en timme.