Jordan jagar titel i Ryssland

161030 Helsingborgs Jordan Larsson jublar efter 0-2 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Falkenberg och Helsingborg den 30 oktober 2016 i Falkenberg Foto: Robert Boman / BILDBYRÅN / Cop 160

Under måndagen gjorde Jordan Larsson sitt 14:e ligamål för Spartak Moskva. Nu utmanar fd HIFaren om skytteligatiteln och frågan är om Janne Andersson kan hålla honom utanför EM-truppen?

När förbundskapten Janne Andersson för en månad sedan presenterade VM-kvaltruppen mot Georgien och Kosovo var inte den 23-årige anfallaren ett av namnen.

– Jag får fortsätta att göra mål och assist för att bevisa att jag ska vara med, sa anfallaren till Aftonbladet. Något som han, med eftertryck, visar att han menar…

Under måndagen avgjorde Larsson bortamötet med Arsenal Tula när han skickade in 2–1 från nära håll. Det var Larssons 14:e mål för säsongen, vilket tar upp honom till tredjeplats i skytteligan. Den fd HIFaren är nu två mål bakom Artem Dzyuba och fem bakom Sardar Azmoun som toppar på 19 fullträffar.

2–1-målet blev även matchens sista – och Spartak tog tre viktiga poäng i kampen om den andra Champions League-platsen. Med två omgångar kvar att spela är Spartak Moskva tvåa i tabellen, en poäng före stadsrivalen Lokomotiv Moskva. Tabelltvåan är klar för CL-kval inför nästa säsong. Zenit har redan vunnit ligan.

Den 18 Maj skall EM-truppen presenteras och frågan är om Janne Andersson inte, redan nu, bestämt sig för att ge Larsson Jr chansen i turneringen?

Vad gäller Armin Gigovic, som huserar i samma liga, så var han åter tillbaka efter sin avstängning. I förrgår möte hans Rostov, PFK Tambov, och stod som segrare med 2-0. Mittfältaren spelade 66 minuter och hann dra på sig ett gult kort. Segern innebar att laget ligger kvar på en 9:e plats. Armin Gigovic, som anslöt till klubben förra hösten har noterats för 16 matcher (1 mål) under säsongen.