Träningsrapport 3/2: “Man fortsätter med offensivt fokus”

Dagens träningsrapport kommer från ett smällkallt Olympiafält. Rapporten blir något kortare än vanligt med tanke på hur få övningar som genomfördes.

Saknades gjordes: Anton Nilsson, Daniel Hafsteinsson, Andreas Granqvist, Dennis Olsson, Kalle Joelsson, Alex Nilsson, Marcus Olsson och Assad Al Hamlawi.

Uppvärmning skedde som vanligt i Marcus Linnérs regi innan Mattias Lindström tog hand om en kortare passningsövning. Man fortsätter med offensivt fokus då man Spenderade nästan 35-40 minuter med speluppbyggnad mot ett par frisparksdockor därefter. Man vill bygga spelet med mittbackarna, upp till den offensiva mittfältaren (Under den här träningen Rasmus Jönsson men Daniel Hafsteinsson ska naturligtvis också vara med på denna listan). Kort Nedlägg till defensivt sittande mittfältare och djupledsspel ut på kanten för inspel. Man alternerade mellan denna variant och en längre boll genom försvarslinjen på inlöpande kantspelare. Man vill även fylla på med mycket folk i straffområdet, även från defensiva mittfältet. Ju längre övningen gick desto mer liberal blev man i hur man skulle bygga upp sina anfall.

210114 Helsingborgs Alhaji Gero under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

En intressant sak är att man för andra träningen i rad testar med att spela Alhaji Gero som högerytter. Antagligen är det så att man vill testa att spela honom som en “Wide Target man” för att ha en naturlig uppspelspunkt utan att automatiskt söka längre boll mitt i banan där man jämt och ständigt möter nickstarka mittbackar. Personligen är jag smärre tveksam till om Gero klarar av en sådan roll då hans teknik i situationen efter han tagit emot bollen har förbättringspotential, speciellt då man verkar vilja ha tekniska yttrar, kapabla till att löpa, utmana sin ytterback samt erbjuda inspel. Det är antagligen också så att Dennis Olsson inte kommer vara delaktig i matchen mot Elfsborg och att det då råder brist på alternativ som högerytter.

Efter Speluppbyggnadsövningen blev det turnering om 3 lag á 5 spelare. Här klev Brandur Hendriksson av träningen. Han har fått ett par smällar under träningsveckan och känslan är att man antagligen inte vill chansa. Spelet under 5 mot 5-spelet var som vanligt intensivt, vilket det ofta blir på grund av den komprimerade ytan samt hur nära man ständigt är sin motståndarspelare.

Då det orangea laget och det blåa laget var lika på poäng efter turneringens slut avgjordes det hela på straffar där ynglingen Alvin Holmgren fick avgöra och spelade därmed hem den ärofyllda trofén av ett gäng Kex-Choklad till sitt lag.

Med tanke på träningens något “Lätta” komposition är det svårt att säga att några spelare stod ut men Honorable mentions går till Simon Bengtsson som fortsätter vägra skämmas för sin unga ålder och ständigt visar upp sin fina vänsterfot, både i passnings- och avslutningsmoment. En liten ros går också till Casper Widell som stod för fina långa passningar under speluppbyggnads-övningen.

Efter drygt En Timme och 30 minuter avslutades dagens träning på Olympiafältet.

Min Twitter: AnthonyThrn

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!