Träningsrapport 19/1: “Kravbilden och intensiteten har förändrats internt inom truppen”

210114 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson (t.h) och delar av spelartruppen samlade under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Dagens träningsrapport kommer direkt från ett Olympiafält där snön till stora delar har smält men där kylan är lika påtaglig som innan

Saknades gjorde: Andreas Granqvist, Kalle Joelsson, Assad Al-Hamlawi, Dennis Olsson och Marcus Olsson.

Inledningsvis tog Fysio Marcus Linnér hand om uppvärmningen i sedvanlig ordning. Därefter hade Assisterande Tränare Mattias Lindström hand om tre lekfulla övningar med boll medan Sven Andersson körde skotträning på sina tre målvakter i form av Alex Nilsson, Ian Pettersson och Anders Lindegaard. Känslan är att intensiteten på Målvaktsträningen höjdes lite jämfört med igår. I resterande dryga 50 minuter av träningen körde hela truppen matchspel på en yta lite mindre än helplan. På grund av att Träningen till stora delar bara fokuserade på detta matchspel kommer denna rapport antagligen bli lite kortare än vanligt.

Lagen var som följer:

Lag Gul: Jakob Voelkerling Persson, Andreas Landgren, Charlie Weberg, Emil Hellman, Brandur Hendriksson, Daniel Hafsteinsson, Anton Nilsson, Noel Mbo och Anthony Van Den Hurk.

Lag Blå: Martin Olsson, Ravy Tsouka, Casper Widell, Simon Bengtsson, Vladislav Kreida, Rasmus Jönsson, Victor Göransson, Alhaji Gero och Max Svensson.

Målvakterna varvade av varandra.

210114 Helsingborgs Ravy Tsouka-Dozi under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Jörgen Lennartsson fortsätter med sitt engagemang. När Charlie Weberg slog bort en passning längs kanten lät Jörgen honom också höra att en sådan passning inte är godkänd. Detta då det inte var några spelare i närheten. Det är numera inte bara intressant att se skillnaden mellan nye Tränare Jörgen Lennartsson och Olof Mellberg, då Olof mer eller mindre kunde gå en hel träning utan att yppa ett ord, men också att se hur kravbilden och intensiteten har förändrats internt inom truppen på relativt kort tid. Ravy Tsouka som normalt sett bara brukar vara intresserad av sin egna insats på träningen, tog helt plötsligt en löpning upp i banan mitt under matchspelet för att gorma ut sin frustration på Alhaji Gero som i hans ögon inte förflyttat sig tillräckligt för att få till en passningsmöjlighet. Ravy Tsouka imponerande förövrigt inte bara genom denna aktion utan också genom sitt spel. Idag tror jag inte han gjorde ett enda misstag. Vann dueller, Flyttade boll och låg ständigt rätt.

Jakob Voelkerling Persson hade också han en bra träning. Framförallt har han blivit mer bekväm med sin kommunikation och flyttade sin backlinje på ett bra sätt. Brandur Hendriksson förtjänar även han beröm. Som vanligt aggressiv med sin tävlingsinstinkt, vann boll och fördelade den också på ett väldigt snyggt sätt. Var dessutom nära att sätta en vacker Cykelspark men avslutet gick strax utanför.

Efter runt En timme och 15 minuter avslutades dagens träning.

Jag vill till sist också tacka er som kommer fram på träningen och ger beröm och som tycker om att läsa det jag har att skriva. Ni gör det alltid värt alla frusna fingrar och tår.

Min Twitter: AnthonyThrn

1 kommentar

1. Hen Anthony, mycket bra rapport från träningen idag 19/1, alltid intressant att läsa dina rapporter gällande Hirs träning. Många klasser bättre än HD’s reportage. 🤗🤗🤗