Träningsrapport 13/10 “Andreas Granqvist såg fräsch ut”

Ett HIF som var rejält förtunnat med alla Landslagsuppdrag hade öppen träning i den friska Höstluften denna Tisdag. Utöver alla Långtidsskador och landslagsspelare saknades dock bara Anders Lindegaard

Kalle Joelsson var för övrigt tillbaka i träning. En träning som inleddes i sedvanlig ordning med att Fystränare Rickard Engström skötte uppvärmningen.

Därefter tog en kombinationsövning med väggspel vid under ledning av Thomas Gabrielsson. Rosten från uppehållet var dock uppenbar då Övningen inleddes slarvigt med mängder av mottagningar som blev fel. Det avtog efterhand som träningen fortsatte och blev också bättre.

Något oroande är att lagets bäste Målskytt, Anthony Van Den Hurk inte deltog i lagets ordinarie övningar utan istället körde löpningar vid sidan av med Rickard Engström, något som tidigare bara skett då spelare är i en process av att återhämta sig från skada. Med knappa halva träningen gången kliver han också av.

Därefter sattes en Kvadrat på stor yta upp. Även här var det extremt slarvigt stundtals. Mängder av felpass. Visserligen ett helt okej tempo och det fanns stunder med fina kombinationer, där Rasmus Jönsson och Jakob Voelkerling Persson var två som stod ut i deras teknik och förmåga att konstruera dessa kombinationer. Men felpassen var ett genomgående tema.

En Kort stund in övningen kliver Shkodran Maholli åt sidan, blir smått klämd och känd på av HIF:s personal innan Shkodran tar en kort konversation med Rickard Engström, pekar mot sin högra vad och kliver av träningen.

Andreas Granqvist såg förövrigt fräsch ut. Bra klipp i steget utifrån hans egna förmåga och hördes som vanligt högt över Olympiafältet även om han stundtals kände på sina ljumskar. Andreas skulle också kliva av i förtid, dock utan att det verkade på grund av någon skada.

Efter denna övning startades en inläggs-övning där boll sattes igång från ena sidan till den andra med fokus på spelomställning och rörelse. En övning som kan behövas då inläggen denna säsong varit av minst sagt varierande kvalitet ibland. Övningen skedde dock utan försvarspelare vilket gör att någon som helst analys av övningens effekt blir överflödig, även om Adam Erikssons inlägg flera gånger om var väldigt vackra.

Efter lite mer än en timme på Olympiafältet avslutades Träningen denna Tisdag.

Min Twitter: AnthonyThrn