Tack, men Nej Tack.

Kaboom! Transferfönstret slogs upp med ett brak idag och Sveriges just nu hetaste exportkandidat ut i Europa heter Alexander Gerndt.

Hetast på gröten verkar vara FC Köpenhamn som enligt vad Kvällsposten avslöjar har lagt ett “monsterbud” på 20 miljoner för Alexander Gerndt. När det gäller Kvällspostens sensationella avslöjanden så bör man ta dem med en rejäl skyffel med salt, de har gjort massor med världsavslöjanden som sedan visat sig vara noll och intet överensstämmande med sanningen.

Men nu är det Mattias Lühr som signerat artikeln om “monsterbudet” på Gerndt och då får man kanske fundera lite till på det då sanningshalten i och med den by-linen steg avsevärt.

Är FCK rätt klubb för Gerndt? Är FCK rätt klubb för HIF att sälja till? Är Gerndt rätt man för FCK?

FCK är visserligen nordens på senare år mest framgångsrika klubb men nog borde både Gerndt och HIF ha lite mer is i magen då Allsvenskan rullar på under sommarmånaderna och med Gerndts återfunna form så finns det ju stora chanser att fler klubbar – från den stora fotbollsvärlden utanför Norden – ska få upp ögonen för Gerndt. Sen kommer det ett EL kval där HIF och Alexander får chansen att visa upp sig för fotbollsvärlden.

Allt detta händer innan transferfönstret slår igen den 31 augusti.

Så bjuder FCK 20 miljoner för Gerndt idag så kommer de att bjuda minst samma summa den 31 augusti. Is i magen är det som gäller just nu, vågar Gerndt och HIF gambla lite så kan det bli Sveriges näst dyraste övergång någonsin. Marcus Rosenberg gick för runt 40 miljoner och Gerndt ligger minst i samma nivå. Just nu.

Det kan ju också vara så att FCK öppnar sitt ligaspel lite knackigt och därmed är villiga att höja sitt bud. Is i magen som sagt.

Peter Larsson ingår helt uppenbart inte i FCK´s framtidsplaner men att inkludera honom i en eventuell affär värderad till 9 miljoner tycker jag är helt uppåt väggarna och inget som HIF bör acceptera. Båda affärerna bör skötas separat.

Gärna in med Peter Larsson permanent i HIF för en cirka 5 miljoner. Vilket är bra betalt för en spelare som mest suttit på bänken i laget och inte ingår i FCK´s framtidsplaner.

Det är bråda dagar för Jesper Jansson och Alexander Gerndt just nu men jag tror och hoppas att de säger tack, men nej tack till FCK och deras bud för tillfället, helt enkelt för att chansen till något mycket bättre för samtliga parter ligger vidöppen.

4 kommentarer

1. Klockrent….håller med till 100%. Det är på tiden att HIF lär sig att ta rejält betalt för lirare med potential…dessutom gärna mot efterkrav. Annars blir det väl spagetti av det hela!

2. Inte bara att ta rejält betalt utan också att ta guld är prio 1. Det är inte gerndt som bestämmer utan HIF som gör. Och det är nog bäst för dom att visa lite stake för om dom säljer gerndt nu och vi missar guldet i år igen, då blir det en bojkott för mig. Det spelar ingen roll i hur mycket man älskar HIF för jag vill ha guldet och det är deras “skyldighet” att fixa det för oss, för alla oss som går och ser varje hemma match. Den trogna supportern!

3. Absolut. Allting har kanske ett pris och erbjudanden i rätt valörer gör det mesta förhandlingsbart, för både människor och fotbollsklubbar.
    Men det är oerhört viktiga avgöranden nu, riktiga vägskäl, vilket säkert JJ och övrig ledning är mycket medvetna om.
    Utsikterna att vinna Allsvenskan och nå EL-gruppspel måste betraktas som mycket goda, chanser som för klubbar av HIF:s snitt kanske åter-kommer på sin höjd vart 10:e år. Det är en unik möjlighet HIF har i år, som inte får slarvas bort.
    Skulle utfallet bli maximalt i höst går kanske halva laget förlorat, men till ett pris av runt 100 mio, vilket gör HIF mycket väl rustat inför 2012, med CL-kval vid horisonten. Med lagom nytt lag och erfarenheter från i år skulle det kunna sluta lyckligt… o s v, o s v…
    Jag lever hellre med vissa förluster på Old Trafford, Nou Camp och Amsterdam Arena än uddamålssegrar på Rambergsvallen – även om också de är underbara och nödvändiga.

4. Tror också att man skall avvakta. Men att drömma om 40 miljoner är nog kanske att hoppas för mycket.

Ett problem med att vänta är det blir svårare att hinna få in ersättaren. Eftersom HIF inte har kapital kan de inte köpa i förskott.

Sen glömmer folk alltid bort att viss hänsyn måste tas till vad spelaren vill. Likaså måste spelaren ta hänsyn till nuvarande och framtida klubb. Ibland blir supportras tal om klubben före allt lite skrämmande. Det gör ju spelarna livegna, visserliga rika slavar men ändå.