Supporterpolisen “Jag tror att gemene man tycker att kopplingen till Helsingborgs IF är ytterst märklig i sammanhanget”

“Enligt poliskällor, med erfarenhet av huliganism och sk risksupportrar, kan samma problemsupportrar dyka upp vid HIFs och Rögles matcher”

– Men medan de är beredda att ta ett tillträdesförbud från fotbollen så är de måna om att sköta sig på hockeyn, som de inte vill missa, säger poliskällan till Helsingborgs Dagblad

Ovanstående text är saxat ur HD:s text, som publicerades igår, i samband med att Röglefans anmäls för hets mot folkgrupp. Detta efter att en mindre grupp sk Röglesupportrar skanderat ramsor om såväl polismördare som nazismen under en marsch till Skånederbyt mot Malmö i lördags. För er som ej är initierade så är det hockey som det handlar om dvs en sektion som HIF inte har, eller har haft, under klubbens 114 åriga historia. Ändå väljer man att fokusera, och uttala sig, om  att det kan vara samma personer som rör sig på HIFs matcher, och tror sig veta hur de resonerar, fast att personerna ifråga, enligt polisen inte har identifierats. Nu är ju detta rent hypotetiskt då man tydligt skriver “kan dyka upp” dvs samma personer kan även dyka upp vid firandet av Kullagatans 60-årsjubileum eller FC Helsingborgs innebandypremiär. Precis som att de “kan” dyka upp på Kul i Juli eller varför inte Smith & Tells konsert, på See U, den 14 November. Med andra ord så är det extremt många antagande vilket man givetvis inte kan ifrågasätta utan de här människorna rör sig fritt i samhället och kan därmed, av förklarliga skäl, dyka upp precis var som helst. Ändå väljer man att, vid en en händelse innan en hockeymatch i Ängelholm, lägga om fokusen mot HIF?

Trots att polisen inte vill kommentera om man identifierat de aktuella personerna så vet den sk poliskällan att dessa personer är beredda att ta ett tillträdesförbud i Helsingborg men inte i Ängelholm för där vill man gå på hockey. Detta i sin tur innebär att fokusen plötsligt hamnar 3 mil söderut och hos en klubben som inte har det minsta men lördagens händelse att göra. En person som borde ha koll på hur det egentligen står till med relationen mellan HIF- och Rögles supportrar är supporterpolisen Mats Lilja. Mats har jobbat som supporterpolis, i Nordvästra Skåne, sedan 2018 och AOH fick tag i honom för att bena ut trovärdigheten i de påstående som “poliskällan” slänger ur sig och vilka belägg han/hon/hen har för att skyffla över fokusen på Helsingborgs IF istället för Rögle i det här fallet?

Var du själv på matchen i lördags?

– Nej jag arbetar, i nuläget, med förintelsekonferensen i Malmö och kommer göra så några dagar till

Vilken koppling finns det mellan lagens supportrar?

– Rögle är ju den enda elitklubben i hockey, i Nordvästra Skåne, vilket gör att deras upptagningsområde är väldigt stort. Jag känner tex till ett flertal supportrar, boendet i Landskrona och Asmundtorp för att nämna några geografiska platser utanför Ängelholm, som dessutom är “hardcore” svart och vitrandigt när det kommer till fotbollsplanen

Med tanke på att man, vid textens publicering, inte identifierat de här personerna. Är det då ändå rimligt att en poliskälla uttalar sig i ärendet?

– Vi har ju meddeladefrihet i Sverige som är grundlagsskyddat men självklart tycker jag att det är djupt olämpligt, om det nu är en polis som uttalat sig, att man svarar på något som denne uppenbarligen inte har någon som helst kunskap om. Jag ringde själv upp HD:s reporter för att diskutera reportaget och han menade att han inte syftade på nazister när han skrev texten om att samma problemsupportrar även går på fotboll i Helsingborg. Varför han vill göra kopplingen till Helsingborgs IF förblev oklar

Har du, som jobbar i denna miljön, själv erfarenhet av att det finns nazistsympatisörer på Olympias läktare?

– NEJ, jag har deltagit i flera marscher i samband med matchdagar där man sjungit det ena, och det andra, riktat mot polisen och mig. Men det har aldrig varit några nazistiska förtecken utan istället om hur mycket, eller lite, man tycker om mig och min arbetsgivare

Vilka konsekvenser tror du själv att detta får för synen på HIFs supportrar?

– Tyvärr så tror jag att detta, kortsiktigt, svärtar ner även synen på HIFs supportrar. Men jag tror att gemene man tycker att kopplingen till Helsingborgs IF är ytterst märklig i sammanhanget

Hur jobbar ni själv med dialogen gentemot klubbens supportrar?

– Mitt telefonnummer är alltid öppet för allmänheten och jag svarar alltid i mån av tid. Dessutom tycker jag att dialogen, mellan supportrar och polis, i mitt område (som omfattar HIF, BoIS och Rögle, är väldigt god. Nu under pandemin har dessa kontakter, av naturliga skäl, gått på sparlåga, men vi ser positivt på framtiden nu när Sverige öppnat upp igen

Hur ser du på det nuvarande “klimatet” bland HIFs supportrar?

– Beträffande HIF så har det lugnat ner sig rejält bland de som kan benämnas som risksupportrar. Fotboll utan känslor är såklart inget som man eftersträvar men de direkta ordningsstörningarna har uteblivit. Något jag tycker är positivt för sporten och föreningens anseende. Den beryktade villkorstrappan, eller dess efterföljare, är ju alla inte direkt överens med ordningsmakten om men det är ju något vi får försöka förhålla oss till

Stöd oss på Patreon så vi kan fortsätta vår bevakning av världens finaste förening!