Stackars AIK blev förvirrade av en siffra!

På väg hem i planet från Mallorca läser jag i Dagens Nyheter att upprörda AIK-ledare och spelare vill överklaga cupförlusten på grund av att Joel Ekstrand spelat i Marcus Nilssons tröja. De anser att han haft regelvidrig utrustning. Senare läser jag i Expressen att Marcus hade fel tröjnummer.

Vet inte riktigt hur det ligger till med siffrorna men jag är inte helt övertygad om att eventuella felaktiga tröjor var det som avgjorde matchen. Noterar också att matchfunktionärerna inte tog så allvarligt på incidenten, vilket hedrar dem. (Personligen avskyr jag byråkrater och paragrafryttare i alla sammanhang.) Sunt förnuft är förvisso ingen regel men borde vara det!

Enligt de rapporter som nådde mig i fredags, när matchen avgjordes, vann HIF efter straffläggning och Christoffer Andersson slog in den avgörande straffen.

Om det berodde på att de stackars stockholmarna sprungit runt och varit förvirrade över det felaktiga tröjnumret hela matchen så tycker jag synd om AIK och deras nye tränare. Han får nog större problem än han hade väntat sig när han tog jobbet.

Skämt åsido så är jag både glad och tacksam över att HIF tog sig vidare i cupen. Det skulle vara smaskens om vi kunde få en dubbel i höst.

Trots att VM varit riktigt kul att följa i sommar, även utan svenskt deltagande, så börjar jag få lite abstinens efter allsvenskan. Det ska bli intressant och spännande att se om HIF kan fortsätta lika bra som under vårsäsongen.

Det har förvisso hänt en del hos motståndarlagen så man kan nog räkna med att det kommer att bli en tuff uppgift att hålla undan men våren ger ju förhoppningar.

Låt oss också hoppas att både Conny och spelarna hittat inspiration hos några av roliga VM-lagen. Uruguay blev ett av mina favoritlag och överträffade ju de flesta förväntningarna medan Spanien i stort sett motsvarat de krav som ställdes på laget. Plumpen i premiären mot Schweiz blev egentligen bara en nyttig väckarklocka.

Det här skrivs dock innan finalen.

När det gäller HIF så är jag lite orolig över hur förhandlingarna med Marcus Lantz hanteras. Det är illa nog om han skulle försvinna efter säsongen, men hur påverkas hans spel i höst av diskussionerna kring kontraktet? Han har ju varit en motor i laget under den framgångsrika vårsäsongen och håller sannolikt för ett par säsonger till i allsvenskan. Dessutom behövs hans rutin med tanke på alla ungdomarna som slussas in i laget. Utan att känna till alla fakta skulle jag gärna se att HIF ansträngde sig för att behålla honom.

www.rolandnordqvist.com

1. Ang Lantz.
    Det beror lite på vem du pratar med.
    Så objektivt som möjligt skulle jag vilja instämma i stort med det du skriver, just för att det är en spontan? reaktion.
    Det är annars lätt att fastna i argument som “Ingen är viktigare än klubben” och “Vet inte skadebenägne Lantz sitt begränsade värde..”.
    Jag anser i alla fall, med tanke på vårsäsongen, att ML är viktigare nu än vad Henke var det sista året.