Spelarna vill ha också en forward till

Ge oss Messi. Eller Zlatan. Eller åtminstone Astrit Adjdarevic. HIF:s supportrar är inte de enda som gärna skulle se laget kompletterat med en vass anfallare i årets allsvenska.  Spelarna ser också behovet av en forward. Världens bäste, Leo Messi , får förstås flest röster när spelarna får önska vilken lagkamrat de skulle vilja se i den röda tröjan. Men de som ser lite mer realistiskt på ekonomin skulle nöja sig med exempelvis Ajdarevic.

I vår enkät, som spelarna besvarade under träningslägret i Portugal, fick Ajdarevic tre röster vilket var lika många som Messi. Nu ställdes inte kravet, i frågan, på att önskemålet skulle vara realistiskt!  Det var fritt fram att eftersom frågan formulerades: ”vem skulle du helst se truppen kompletteras med i år om du fick välja fritt?” Två av de 14 som svarade nöjde sig med att ange ”en forward/anfallare”. Rade Prica och Totti fick också varsin röst. (Enkäten gjordes innan det blev klart att Tomas Sörum skulle återvända till Norge).

På frågan om vem som de håller som världens bäste valde en överlägsen majoritet Messi.  Fransmannen Zidane, som lagt av, fick tre röster och kom tvåa. Som angavs i första delen så hoppas ganska många av spelarna att laget ska vara inblandat i guldstriden redan i år, men de fick också frågan om hur länge fansen ska behöva vänta på nästa guld.  Det ska komma senast inom tre år kan man sammanfatta svaren. Spelarna fick också frågan vem i ledarstaben som de personligen tycker är viktigast för dem själva. Tränaren Roar Hansen fick givetvis de flesta rösterna men flera stycken valde att framhålla Erik Edman (bilden).  Jag tolkar det som att Erik med sina färska erfarenheter som spelare förväntas bli en viktig tillgång för ledarteamet.

edman1På frågan om hur spelet kommer att förändras i år var det svårt att tolka svaren entydigt, vilket egentligen inte är särskilt märkligt. Mer bollinnehav, förbättrat passningsspel och roligare fotboll är nog en sammanfattning som väl speglar lirarnas förväntningar. Förmodligen stämmer det väl med vad supportrarna önskar också?

“Bara Pär till Rio”

Eftersom svenska landslaget håller på och försöker sig spela till en plats i VM i Brasilien nästa år fick killarna också frågan om de tror att någon utöver Pär Hansson får chansen att komma med i truppen.  Wallid Atta fick faktiskt en röst. Ja och sedan fick givetvis Lindström också en röst, men en inte alltför vågad gissning är väl att det är hans egen?  Även om han tydligen gjorde bra ifrån sig i cuppremiären så skulle det väl vara århundradet skräll i fotbolls-Sverige och han tog en plats i Hamréns trupp. Däremot vore han förstås given om det skulle utses ”landslaget med bästa självförtroendet”! Killarna fick också frågan om de har några favoritklubbar utanför HIF (och underförstått givetvis även utanför Sverige). Där vann Manchester U överlägset med fem röster. Som framgick av årsmötet behöver HIF sälja spelare för att få ekonomin att gå runt och spelarna tror att minst en och högst tre HIF-are får möjligheten att prova vingarna utomlands i sommar.

Det visar sig väl.

Det här var sista avsnittet i den serie där vi redovisat de 20 frågor som spelarna besvarade i vår enkät.