Spelarbetyg HIF – Hammarby IF

Pär stod för en strålande insats - återigen!  Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN
Pär stod för en strålande insats – återigen!
Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN

Förlustsviten bröts igårkväll när HIF vann över Hammarby med 1-0. Robin Simovic blev segerskytt med sitt femte mål för säsongen. Här kommer mina spelarbetyg.

Startelvan:

30. Pär Hansson 5 – Landslagsklass. Hållen nolla. Flera riktigt svettiga räddningar. Pär har de senaste två matcherna varit tillbaka i 2011-års form. Vi hoppas den håller i sig.

—–

8. Victor Pálsson 4 – Gör en riktigt bra match, bra i luftrummet och spelar med passion och mycket vilja. Visar på ett uppoffrande spel, när han bland annat täcker ett skott i farligt läge i slutet av matchen med bravur. Nära att han även blev målskytt.

26. Peter Larsson 3 – Blir bara bättre och bättre och står för en god insats. Står i vägen och låter inte många komma förbi.

3. Frederik Helstrup 2 – Började svagt och det såg darrigt ut. Blev bättre i andra, gick även iväg på några offensiva rajder, och höjer med det sitt betyg.

—–

15. Emil Krafth – Var lite svajig defensivt igår, och kom inte med lika mycket offensivt som vanligt. Även om han faktiskt var med och avslutade i straffområdet ett par gånger. Kan bättre.

5. Johan Mårtensson 2 – Var bra defensivt igår, men hade problem med passningsspelet och en del dåliga krossbollar. Dock godkänd allt som allt.

14. Lalawélé Atakora – Kommer tillbaka efter bänken senast, på ny position dessutom, och står för en riktigt bra insats. Löper kolossalt mycket och var den som stod för farligheterna offensivt i framförallt första halvlek.

6. Andreas Landgren 2 – Blev en räddande ängel på mållinjen i andra halvlek och gjorde det godkänt på mitten. Men även han stod för många felpass och gör det halvdant ibland. Behöver nog mer kontinuerlig speltid. Utbytt i andra.

28. Jere Uronen – Stod för förvånansvärt många felbeslut defensivt och blev bortgjord ett par gånger. Bättre offensivt även om inläggsspelet behöver förbättras. Stod för en riktigt farlig frispark som var nära att gå in.

—–

9. Robin Simovic 4 – Åter med i målprotokollet efter ett riktigt snyggt volleymål. Oerhört stark i duellspelet, och visar hur viktig han är för laget. Väldigt bra, hoppas han fortsätter såhär.

18. Jordan Larsson – Visst, han står för en fin assist till målet. Men det händer för lite när han har bollen. Måste våga mer, blir för mycket inåt i banan och sidledspassningar istället för att gå rakt på mål. Utbytt i andra.

Inbytta:

2. Carl Johansson X (in 90) – Spelade för kort tid för att betygsättas.

20. Emmanuel Boateng (in 66) – Står för ett bra inhopp och bidrar med ett hot i djupled. Var nära att komma fri flera gånger men blev stoppad i sista stund av Hammarbyben.

Övrig trupp: Matt Pyzdrowski (mv), Jesper Björkman, Mattias Lindström, Mohamed Ramadan, Anton Kinnander

Betygsskala:

1: Underkänd

2: Godkänd

3: Bra

4. Hög allsvensk klass

5. Landslagsklass

Emil.Carlsvärd.BBL

1 kommentar

1. Det som gjorde att jag imponerades var att han även lyckades klara av luftrummet bra den här gången. En del i en femma måste handla om det eftersom det är hans svagaste punkt.