Smárasons rapport

Foto: Bjarki Tordarson
Beep-test och löpning med boll är Arnórs “cup of tea”.
Foto: Bjarki Tordarson

Efter ett träningsläger i Portugal och ett gäng träningsmatcher är svensk fotboll äntligen igång. Allt om HIF tar ett snack med den okrönte beep-test-mästaren Arnór Smárason och kollar läget.

Ni har varit i Portugal. Hur gick det där?
Portugalresan var bra. Förutom att jag skadade mig mot slutet av den. Vi växte som grupp under den resan. Vi hade en team-building som resulterade i en jättebra sammanhållning. Portugalresan och inkilningen för oss “nytillkomna” gjorde gruppen mer sammansvetsad.

Hur är din egna form?
Personligen känner jag att jag är i jättebra form. Det har pratats mycket om vem som är regerande mästare på “beep-testet” där de gamla rävarna (läs: Mattias & Chrisse) sägs vara bäst. Första testet missade jag men sist vann jag. Nu är det dags att vi unga ser till att de gamla rastas ordentligt. Vi har varit igång hela vintern. Vi har sprungit mycket utan boll, vilket för mig är ganska annorlunda till skillnad från den holländska ligan där man nästan alltid hade en boll vart man än sprang.

Foto: Bjarki Tordarson
Redo för fight och peppad till tusen. Hungern finns där helt klart.
Foto: Bjarki Tordarson
Hattrickhjälte och en ikon. Santos börjar säsongen oerhört bra. Foto: Samone Falkman
Hattrickhjälte och en ikon. Santos börjar säsongen oerhört bra.
Foto: Samone Falkman

Hur ser lagets form ut?
Lagets form ser bra ut. Bortsett från att Uronen är småskadad och Simovic är nyopererad (en lyckad operation) så ser det bra ut. När vi tränar så är alla med vilket stärker gruppen. Sen har vi två segrar i Svenska Cupen bakom oss där vi fick instruktionerna att hålla nollan och vinna matcherna. Det gick väl ganska bra mot Ljungskile och mot Torslanda gick det bättre än bra.

Santos ser het ut och gjorde ett hattrick och jag kom med i målprotokollet. Det är viktigt för mitt självförtroende att komma med på målprotokollet tidigt 2014. Det är också jätteskönt att få några tävlingsmatcher såhär strax innan Allsvenskan drar igång. På träningen har vi övat mycket på defensiven. Roar, Kalle och Erik håller i taktpinnarna och det är organisering i försvaret som prioriteras.

Nästkommande söndag tar ni emot Syrianska på hemmaplan. Hur förbereder ni er för det och vad har ni för förväntningar på den matchen?
För min egen del vill jag ju fortsätta med att förbättra min formkurva. Jag vill fortsätta plocka poäng vare sig det är mål eller assist. Det är en match som jag verkligen vill vinna. Vi ska vinna den här gruppen. Jag är bara positiv. Sen är man extra taggad på att spela på Olympia. Man har gått runt den hela vintern och verkligen längtat att få beträda gräsmattan. Jag kände lite på den härom dagen och den kändes jättebra. Jag längtar otroligt mycket.

Finns det något som måste förbättras inför matchen mot Syrianska?
Presspelet måste finslipas. När vi pressar så måste vi göra det på rätt sätt och gå all-in. Jag tror att Syrianska är ett bra motstånd till att testa just presspelet.

(Arnór Smárason återkommer runt var fjortonde dag här på AOH med fler rapporter)

Bjarki Tordarson BBL

1 kommentar