Sluta med hemlighetsmakeriet – visa respekt

Om jag går på teatern vill jag gärna veta i förväg vilka skådespelare jag kommer att få se på scenen. Den bästa pjäs kan bli mer eller mindre bra beroende på vilka aktörer som gör rollerna. Det vet producenten och de som marknadsför pjäsen så därför är det en självklarhet att informera om det i god tid. Publiken betalar och ska veta vad den betalar för.

Om jag däremot går på fotboll – som också är ett skådespel – får jag inte alltid den informationen. Jag kanske kan lista mig till ett antal av huvudrollsinnehavarna eftersom de oftast spelar samma roll varje gång, när inte skador eller avstängningar sätter hinder i vägen för deras medverkan. Men när de är borta vet jag nästan alltid det också i förväg.

Nu är fotboll ett lagspel, precis som en teaterföreställning, så därför är även birollsinnehavarna viktiga för helhetsintrycket.

Med detta sagt vill jag komma till att jag avskyr hemlighetsmakeriet som tränare ägnar sig åt före matcherna.

”Vi vill inte ge våra motståndare några fördelar genom att avslöja laguppställningen i förväg” är en klyscha som de levererar i parti och minut.

Lurar ingen

Vilket trams, säger jag. Det är klart att i början av säsongen eller en turnering kan man möjligtvis vinna vissa fördelar genom att spela in mindre kända kort, som nyförvärv, men på det stora hela är alla allsvenska spelare och tränare och spelsystem så välscoutade att det är nästan omöjligt att lura motståndarna.

Det är emellertid ett svek mot publiken som betalar lönerna för aktörerna!

Nu på lördagsmorgonen läste jag kollega Leif Karlssons intervju med P-O inför dagens match i Supercupen mot AIK. Intervjun gjordes i går och P-O ville absolut inte avslöja startelvan förrän matchdagen. Det fick mig att reagera.

Han är inte ensam. Det är snarare regel än undantag att publiken i förväg får veta vad de ska få se. Och det gäller givetvis inte bara allsvenskan utan praktiskt taget större delen av fotbollsvärlden.

Dålig respekt

Men det är dålig respekt mot alla supporters. Jag skulle vilja att förbunden tog tag i det här och krävde att laguppställningarna presenterades senast dagen före matchen. En stor del av inkomsterna till fotbollen kommer också från Svenska Spel och de som satsar pengar på resultat, i olika tipsformer, har också rätt till fullödig information. Se och lär av travet, till exempel.

Sedan är jag förstås medveten om att tränare kan tvingas till förändringar i sista stund eftersom spelare är människor som kan bli sjuka eller till och med skada sig på uppvärmningar.

Att tränarna tar ut startelvan på själva matchdagen tror jag är väldigt sällsynt. Spelarna har också rätt att få veta vilka som kommer att starta senast dagen före match.

Och om båda lagens tränare offentliggör startelvan i förväg så har alla samma information.

Fördelarna på planen ska man vinna genom att spela bättre och ha en bättre taktik. Inte genom hemlighetsmakeri.

När det kommer till dagens match så har det snackats en del om vilken betydelse Supercupen egentligen har. Jag tycker att den är viktig och rolig. Ett härligt startskott på säsongen.

Dessutom hoppas jag att HIF kan visa att laget klarar att besegra AIK, något som de rödblå gick bet på 2011, trots alla titlar.

Jag tror också att en seger i eftermiddag kan få betydelse för vad som händer om drygt en vecka i Norrköping och för nästa möte med AIK, den 2 maj på Olympia.

Man ska inte underskatta den psykologiska biten.

1. Håller inte med dig Ymer.

Jag ser inte fotboll som ett skådespel utan snarare som en krigsföring mellan två parter. Där det gäller att överlista motparten med olika medel.
    “Är det Irak? Vi tänker släppa lite smartbombs nu bara så ni vet” Exemplet haltar lite, jag vet.
    Men ska vi även delge motståndarna vilka frisparsvarianter vi har? Hörnor? Att Finnbogasson fintar vänster men går åt höger? Att Lindström slår sina straffar lågt till vänster osv osv.

Går det att mörka ska det göras – dessutom kan vi supportrar diskutera laguppställningar till matchstart.

2. @ Berra
    Det är ok om du inte håller med mig. Men gällande denna krönika så är det gode kollega Roland som ligger bakom densamme. 😉

3. Håller absolut inte med dig Roland, jag följer ett lag inte enskilda spelare. Även argumentet med spelbolagen haltar eftersom en tränare väl i princip alltid vill vinna matcher (utom i käppakrig o sånt där man ibland vill välja motståndare i nästa match). Tyvärr Roland det får bli teater för dig om du ska ha liknande krav.

4. Va kul att inte alla håller med! Som krönikör vill jag gärna skapa debatt och njuter när det lyckas. Inget vore tråkigare än om alla tyckte lika.
    Sedan finns det förstås dom som blandar äpple med päron. Som Berra exempelvis. Jag skrev att jag ville veta vilka som spelar. Inte taktiken. Den läskunnige kunde notera att det var just vad jag skrev. Matcher ska vinnas med bättre spel och smartare taktik.
    Jämförelsen med krig var ju enbart pinsam.

5. Roland – fotboll är inte på liv och död – det är viktigare.

Sen motsätter även jag mig mot liknelsen. Jag följer ett lag, en kultur och en känsla. Spelarna kan jag inte säga är något jag har så stort fokus på, även om jag helt klart hyllar någon som står för samma ideal som jag.

6. Och sen om det är “lag” på släppa startuppställning i förväg hade vi supportrar inte haft något att diskutera om vem som ska spela ihop på topp, vem får ta på sig rollen som vänsterback, håller den killen för spela en hel match osv. så inget fel med lite hemlighetsmakeri tycker jag…