Släkten är värst – HIF föll tung mot ÖSK

Lycka till i Holland Foto: Björn Wijk
Jordan Larsson var tillbaka efter avstängning. Foto: Björn Wijk
Jordan Larsson var tillbaka efter avstängning.
Foto: Björn Wijk

Ett Helsingborg som hade en förhoppning om att vända sin negativa trend fick ikväll se sig besegrade av det formstarka laget Örebro. HIF har nu fyra raka förluster i ryggen.

Det var Helsingborg som inledde matchen bäst, man tog tag i taktpinnen och såg till att föra tillställningen under den första halvleken. Men gästerna var inte på något sätt ofarliga, det syntes tydligt att Örebro är ett lag som just nu spelar med ett bra självförtroende. Publiken på det kylslagna Olympia fick se en del chanser.

I den 18:e minuten friställde Wede anfallaren Larsson men precis när denne avslutade dök en försvarare upp och täckte ut avslutet till hörna istället. Två minuter senare var det Örebros mittfältare Åhman-Persson som fick ett bra läge i boxen som Hansson gjorde en paradräddning på. Tio minuter senare var det Wede som på nytt serverade Larsson men avslutet sköts rakt på Rinne i målet.

Ajdarevic var tillbaka för första gången på Olympia sedan hans lån i våras, i den 40:e minuten drog han på sig ett gult kort efter en sen stämpling på Uronen. Strax innan halvtidsvilan följde Landgren med upp i ett anfall och väggspelade med Larsson två gånger innan han hittade fram till Simovic som avslutade. Skottet tog på täckande försvarare ut till hörna, resultatet stod sig halvleken ut.

Helsingborgarna kom ut till andra halvlek och mötte ett bättre Örebro på plan, gästerna var stabila defensivt hela matchen och målvakten Rinne stod för flera bra ingripanden. Wede var den förste HIF-aren som fick ett bra läge att spräcka nollan, i den 54:e minuten fick han till ett avslut som såg ut att ta på en hand i straffområdet men domaren friade – något repriserna visade att han gjorde rätt i.

Släkten är värst, skulle det visa sig under andra halvleken. Först ut var när Ajdarevic spelade fram Eriksson som såg till att ge gästerna ledningen. När Henkes manskap försökte lyfta laget och skapa en press på motståndarna lyckades Örebro ställa om och Pode hittade fram till Nordmark som punkterade matchen. Det formstarka Örebro höll undan matchen ut och förlängde sin svit.

Slutresultat: 0-2 (0-0)
Startelva: Hansson – Landgren, Helstrup, Johansson, Uronen – Smárason, Mårtensson, Bojanic, Wede (73) – Larsson (73), Simovic (62).
Avbytare: Pyzdrowski (mv), Lindström, Atakora (73), Dahlberg (73), Boateng, Prica (62), Björkman.

bbl_jimmy_fors