Så här är läget på kontraktsfronten

Det allsvenska avancemanget är klart och under hela december kan HIFarna njuta av en välbehövlig vila. Samtidigt pågår arbetet med att forma nästa års trupp fullt ut.

HIFarna tränar november ut men får sen njuta av en månadslång ledighet som dock inkluderar individuella träningsprogram. Truppen samlas igen den 7 Januari men då har, möjligtvis, redan någon/några varit igång då Nyårssaluten går av stapeln 4-6 Januari. I dagsläget pågår det mycket diskussioner, framför allt i media, om de spelare som står utan kontrakt och samtidigt är vi ju nyfikna på vilka talanger som får ett A-kontrakt kommande år.

Nedan följer en lista över hur det ser ut inför 2019 där HIF, redan, har 17 spelare under kontrakt.

Kontrakt tom 2019

Kalle Joelsson

Fredrik Liverstam

Markus Holgersson

Charlie Weberg

Andreas Landgren

Johan Persson

Alexander Farnerud

Max Svensson

Andri Bjarnason

Mamudo Moro

Kontrakt tom 2020

Pär Hansson

Calle Thulin

Anders Randrup

Mohammed Abubakari

Mattias Almeida

Kontrakt tom 2021

Andreas Granqvist

Wanderson

Rasmus Jönsson är en av de spelare som står utan kontrakt inför den kommande säsongen Foto: Johan Lilja

Utgående kontrakt 2018

Calle JohanssonDet är väldigt tyst kring försvararen som, till HD, antytt att han kanske skulle behöva röra på sig för att få en mer ordinarie roll i ett klubblag. Dock skall där finnas ett kontraktsförslag, från en annan Allsvensk klubb, att ta ställning till. I sina bästa stunder är försvararen fullständigt lysande men haft en del skadeproblem vilket, tillsammans med den ökade konkurrensen, gjort att speltiden blivit rätt minimerad

Thierry ZahuiLämnar klubben

Jonathan LarssonLämnar klubben

Rasmus JönssonKlubben har antytt att man vill ha Jönsson kvar och bland supportrarna så är ett nytt avtal en högprioritering. Enligt Rasmus själv är dock inga diskussioner påbörjade utan här vill mittfältaren se vilka förslag som finns på bordet. Samtidigt är han tydlig med att han gärna stannar kvar i Helsingborg

Mikael DahlbergAvslutar karriären

Darijan BojanicEnligt uppgifter, till HD, så väljer mittfältaren mellan två olika klubbar – Hammarby och HIF. Samtidigt som en återkomst, med HIF, lockar så kan det, enligt huvudpersonen själv, även vara nyttigt att lämna för att få miljöombyte och en ny utmaning. Det som dock kan tala för att Bojanic stannar, i HIF, är det faktum att han anses vara en nyckelspelare i klubben och har även en ordinarie plats på mittfältet. I Hammarby blir det upp till bevis, för 23-åringen, som riskerar tuff konkurrens och mindre speltid vilket iofsg är en utmaning i sig.

Adam ErikssonHär pågår en diskussion med försvararen som varit med på hela resan från Allsvenskan, till Superettan, och åter upp igen. Spelade samtliga av lagets matcher innevarande säsong och lär säkerligen prioriteras från vårt tränarteam. Läser man Erikssons uttalande så har jag svårt att se honom i någon annan klubb, än HIF, den kommande säsongen