Rollo från sidlinjen – “Tre klassiska lag i knipa”

HIF, AIK och IFK Göteborg är tre klassiska lag som har en del gemensamt. Den här säsongens gemensamma nämnare är att alla tre kämpar för förnyat allsvenskt kontrakt. Två av lagen har valt att byta tränare. Alla tre har satsat på förstärkningar.

AIK började med att sparka Richard Norling. Det gav inte önskad effekt så då valde klubben att leta nyförvärv och det blev fyra stycken. Göteborg valde att värva först och därefter sparka sin tränare. Och även sportchef. Två vinster, elva oavgjorda och fem förluster kostade både Poya Asbaghi och Kenneth Andersson deras jobb. HIF har valt att fortsätta ge tränare Olof Mellberg förtroende och nöjt sig med att förstärka truppen.

Jag tror att det var ett klokt beslut. Värvningen av Kebba Ceesay gav resultat direkt. Med honom som mittback kunde Mellberg disponera laget på ett effektivare sätt vilket gav tre sköna poäng, mot Djurgården i en match som blev mycket omdiskuterad, inte bara på grund av resultatet. Vi kan lägga den diskussionen bakom oss och istället blicka framåt.

HIFs program den närmaste tiden är intressant och inger vissa förhoppningar. Onsdagens möte med Kalmar är mycket viktigt och jag förmodar att det är ett synnerligen revanschlystet HIF som vill ”betala tillbaka” för den förnedrande 0-4-förlusten på bortaplan. På söndag väntar en tuff uppgift mot Hammarby på Tele2-Arena. Ni minns väl hur nära det var att HIF fick full pott i mötet på Olympia? Frågan är om laget kan fixa tre välbehövliga poäng i Stockholm istället?

Anders Lindegaard Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån

HIF har varit ett av allsvenskans mest skadedrabbade lag det här året och ovanpå det kom ju Covid-19. Frågan är vilka som tillfrisknat under landslagsuppehållet? Svaret får vi tidigast onsdag några timmar före avspark. Det är tydligen så att de allsvenska klubbarna kommit överens i år om att i stor utsträckning hemlighålla skadorna. De skyller på försäkringsskäl. Visserligen får supportrarna inte vara med på läktarna i dessa pandemitider, men de är inte mindre viktiga för klubbarna ändå.

Nu lättar äntligen HIF lite på  hemlighållandet och inför kommande omgång får vi, via HD, veta att Granen och Landgren är på väg tillbaka och kanske spelklara redan mot Kalmar. Däremot dröjer det tydligen ytterligare med Lindegaard, vilket är lite oroväckande. Men han kan vara tillbaka mot Hammarby och det är vi många som hoppas på. Tredjemålvakten Alexander Nilsson har skött sig hyfsat hittills, men nog hade det känts tryggare med Anders Lindegaard mellan stolparna? Om han nu inte får sin nattsömn förstörd, nybliven pappa som han är!

För att sy ihop det här resonemanget så tror jag att HIF och AIK klarar kontraktet medan Göteborg kan få kvala. Helst ser jag att alla tre klubbarna blir kvar i allsvenskan även 2021.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!